Acquisitie wordt niet op prijs gesteld

by Rikkert Walbeek on 13 September, 2006

Een artikel naar mijn hart:

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld
Auteur: Verkopersonline.nl

Sales is een makkelijk vak waarbij je niet na hoeft te denken. Ga maar na: eerst hebben de knappe koppen van R&D iets nieuws ontwikkeld, die lui van Finance verzonnen een concurrerend prijsstaffeltje en die toffe gasten van Marketing hebben er een mooi verhaal omheen gevouwen.

Als verkoper hoef je alleen nog maar je leaseauto bij de juiste klanten voor de deur te parkeren en je ding te doen. En ook dat is een klusje waarbij de grijze cellen in de vakantiestand kunnen blijven staan, want klanten geven vooraf alle informatie die je nodig hebt. Op hun website bijvoorbeeld en ook in personeelsadvertenties.

Als je als verkoper de Monsterboards en de zaterdagkranten van Nederland goed leest zie je de ene lead na de andere voorbijkomen. Maar je leest ook steeds vaker dat hatelijke zinnetje: Acquisitie nav deze
advertentie wordt niet op prijs gesteld. Wie heeft die zin ooit verzonnen vraag je je af? Een luie recruiter die niet wakker wilde worden van de telefoon? Een smakeloze reclamejongen die teveel gouden magneten heeft gewonnen en hopeloos verzuurd is geraakt? Of een ondernemer die vond dat hij klaar was en geen ideeën van andere bedrijven meer nodig had?

Het is bijzonder vreemd dat het bedrijfsleven in Nederland in personeelsadvertenties enerzijds schreeuwt om ondernemingsgezinde mensen en anderzijds doodleuk beweert dat acquisitie niet gepast is. En of je alsjeblieft de buren wilt bellen met je handelswaar. Waar zouden al die bedrijven die dat in hun advertentie zetten blijven, als hun eigen verkopers niet meer zouden mogen acquireren?

De toekomst van het bedrijfsleven hangt af van innovatie en van ondernemingen die samen willen werken met slimme leveranciers en die een open vizier houden voor alles wat er beweegt in de markt.

Wij roepen alle recruiters in Nederland op om hun communicatie-uitingen van deze “aan de deur wordt niet gekocht” bordjes te ontdoen. We geven zelf meteen het goede voorbeeld: Als u denkt iets te kunnen of iets te leveren waar wij als bedrijf beter van worden, laat het ons dan snel weten via info@cobtul.nl. Of belt u gerust met Eveline Spruyt onze office manager, 020-4420686. Alvast hartelijk dank voor al uw leuke ideeën, het scheelt ons een hoop.

Bron: Cobben en Van Tulder

{ 3 comments… read them below or add one }

tony August 22, 2007 at 20:33

amen!

bas December 18, 2007 at 10:10

Hmmm… het zou maar goed kunnen dat daarmee bedoeld wordt dat het niet op prijs wordt gesteld dat andere bedrijven hen gaan benaderen (acquireren) om hun diensten aan te bieden. Voorbeeld: een wervings- en selectiebureau die ‘wel even een aantal vacatures kunnen helpen vervullen’

bas December 18, 2007 at 10:11

p.s. acquisitie n.a.v. dit bericht wordt zéker niet op prijs gesteld 😉

Leave a Comment

Previous post:

Next post: