Alweer geen bonus

by Rikkert Walbeek on 19 November, 2008

In de Intermediair van afgelopen week een artikel van Stephanie Bakker met als titel “ Alweer geen bonus”. Aanleiding voor dit artikel is de economische recessie en het effect daarvan op de bonussen van sales.

Ik heb mijn bescheiden bijdrage mogen leveren aan dit artikel. Persoonlijk ben ik van mening dat in veel branches er nog niet veel merkbaar zal zijn van de recessie. Los van het feit dat ik meen dat je jezelf ook helemaal niet gek moet laten maken door een recessie.

Recessie zorgt er namelijk voor dat de mannen van de jongens worden gescheiden. Dat er weer echt verkocht moet worden. Dat wij als sales onze toegevoegde waarde meer dan ooit kunnen laten zien.

Hier kunt u het hele artikel lezen.

{ 2 comments… read them below or add one }

Kees Vogelesang November 19, 2008 at 15:04

Rikkert,

Ik ben het vaak met je eens, maar dit keer deel ik je mening niet over de recessie.

Van dichtbij maak ik mee dat de recessie op meer en meer plaatsen zijn invloed laat gelden. De bedrijfsresultaten voor 2008 zullen nog redelijk zijn, voor volgende jaar verwacht ik een aardige slachting.
Meer en meer bedrijven gaan over tot ontslagen, werktijdverkorting, uitstel van investeringen en ga zo maar door.
De pijplijn lijkt nog goed, maar de close-ratios staan onder druk. Dit betekent simpelweg dat je meer pijplijn nodig hebt om je targets te halen.

Dat sales zijn toegevoegde waarde nog beter kan laten zien, is maar gedeeltelijk waar. Het is zeker zo dat het kaf van het koren wordt gescheiden. Echter, ook de sales-profs kunnen weinig veranderen aan het inkoopgedrag van bedrijven.

Ik ben van nature een optimist en vind ook dat we elkaar niet de put in moeten praten. We moeten echter ook realistisch blijven. Deze ‘recessie’ laat overal zijn sporen achter. Het geeft problemen en nieuwe mogelijkheden.

Rikkert Walbeek November 19, 2008 at 15:14

Kees dank voor je comment.

Ik meen dat we qua mening helemaal niet ver uit elkaar liggen op dit punt.

Eens dat er minder te verdelen is komende jaar. De taart wordt dus wat kleiner. Daarom ook dat we als sales onze toegevoegde waarde meer dan ooit kunnen laten zien.
De ‘zwakke broeders’ zullen namelijk met lege handen eindigen. De ‘sterke broeders’ zullen hun omzetten blijven halen. Ze zullen er alleen wat harder voor moeten knokken. Ten koste van de ‘zwakke broeders’.

Vanuit die optiek hoeven dus alleen de mindere goden zich zorgen te maken. De toppers zullen zich alleen maar zorgen hoeven te maken dat ze harder aan de slag moeten dan ten tijde van de goede jaren.

Natuurlijk is mijn ‘mening’ deels gestaafd op een positieve insteek (net als jij). Natuurlijk weet ik best dat we het allemaal wat lastiger zullen gaan krijgen. Alleen weiger ik daar aan mee te doen. En zeker weiger ik, net als jij, mee te doen met negatieve praat.

Dus om met jouw laatste alinea te eindigen: het levert ook veel nieuwe mogelijkheden op! Mooi toch!

groet, Rikkert

Leave a Comment

Previous post:

Next post: