Beurs

by Rikkert Walbeek on 30 March, 2006

Elke keer dat ik op een beurs ben verbaas ik me over het passieve gedrag van verkopers op de stand. Meestal staan ze met de handen in de zakken of op de rug precies op de rand van de stand. Alsof ze de stand moeten bewaken en ervoor zorgen dat er zeker geen klanten op de stand komen. Nog mooier is als ze bij elkaar aan een tafeltje zitten en geïnteresseerde bezoekers zoveel mogelijk links laten liggen.

Als een bedrijf besluit deel te nemen aan een beurs dan wordt daar veel geld voor betaald. Niet alleen de huur van de stand maar ook alle promotionele activiteiten daar omheen. Doel van zo’n beurs is meestal om nieuwe prospects te genereren en bestaande klanten te informeren over nieuwe ontwikkelingen.

Het mooie is ook dat die klanten en potentiële klanten op de beurs rondlopen. Je hoeft ze eigenlijk alleen maar aan te spreken. En daar gaat het meestal mis! Veel verkopers doen er werkelijk alles aan om op zo’n beurs zo min mogelijke mensen te spreken. Ja, onderling met collega’s grappen maken over die ‘rare vent’ die net voorbij liep, dat wel. Maar potentiële klanten de stand ‘in trekken’, dat dan weer niet.

Doodzonde! Zo halen bedrijven nog niet het minimale resultaat dat zo’n beurs op zou kunnen leveren.

Oplossing is om verkopers beter op te voeden. Daarnaast zou je ze als bedrijf ook moeten stimuleren, middels een incentive, om zoveel mogelijke prospects te genereren op een beurs. Maak er een team target van. Geef een prijs aan diegene die de meeste kaartjes vergaard. Ga met z’n allen uit eten na de beurs. Maar doe in ieder geval iets. Anders kun je als bedrijf je geld net zo goed aan een goed doel schenken. Dan hebben anderen er in ieder geval nog iets aan.

{ 1 comment… read it below or add one }

standbouw December 3, 2014 at 14:26

de persoon die daar staat voor je bedrijf is je visite kaartje die moet natuurlijk een open armen gevoel geven aan de mensen die langs je stand lopen. Geef dat gevoel aan hem of haar zodat die dat kan doorgeven aan consumenten/ondernemers

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: