Binnenkomer

by Rikkert Walbeek on 31 January, 2008

Een veel gehoorde vraag van (beginnende) verkopers is hoe zich op te stellen bij binnenkomst en hoe zich vervolgens voor te stellen aan hun contactpersoon.

Standaard lopen we nonchalant en nietszeggend een gebouw binnen, stellen ons ongeïnteresseerd voor aan de receptioniste. Vervolgens worden we opgehaald door onze contactpersoon, geven hem/haar een hand en noemen onze naam vergezeld van het afgezaagde “aangenaam”.

Daar is niets mis mee. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het kan natuurlijk ook heel anders. Met bovengenoemde manier onderscheiden we ons in geen geval. We zijn daarmee ‘de zoveelste ‘vertegenwoordiger’ die z’n handel komt aanprijzen’.

Wat velen vergeten is dat je contactpersoon zomaar uit het raam kan kijken als je het parkeerterrein oprijdt. De eerste indruk is daarmee direct ‘gezet’. Loop je energiek en vrolijk richting de hoofdingang of gehaast en sacherijnig?

Bij de balie krijg je direct de eerste indruk van het bedrijf. Maak eens een praatje met de receptioniste. Kijk goed om je heen. Wees energiek en zorg ervoor dat ze aan de receptie weten wie je bent. De volgende keer dat je daar komt kennen ze je naam nog, weten ze dat jij die vrolijke verkoper bent die ze nu eens niet ongeïnteresseerd behandeld.

Ooit zat ik bij een bedrijf in de hal te wachten op mijn contactpersoon. Op tafel lag een magazine van dat bedrijf. Daarin interview met een personeelslid van dat bedrijf. Je raadt het al, precies mijn contactpersoon. Perfecte informatie natuurlijk, en een hele ‘lekkere’ opening van het gesprek.

Het afgezaagde ‘aangenaam’ is natuurlijk makkelijk te vervangen door ‘leuk u te ontmoeten’ of elke andere opening die goed bij je past. Een stevige hand met een open, energieke glimlach doet de rest. Vergeet niet dat zodra je samen de lift in stapt de eerste indruk ‘al lang’ is gevormd.

Oh ja, de lift. Ga elkaar daar niet gênant stilzwijgend aanstaren. Vermijd nu ook eens het standaard praatje over hoe mooi het pand wel niet is. Maar grijp iets aan dat je zojuist aan de balie hebt ervaren. Maar voorkom in ieder geval het ‘navelstaren’, dat geeft direct zo’n bedrukte stemming.

Kortom, wees vrolijk, open, energiek en creatief. Wees vooral jezelf. Stap een gebouw binnen met de instelling dat je daar graag bent, dat je iets moois komt vertellen. Dat je open staat voor het verhaal, de behoeften en wensen van je klant. En vergeet niet te glimlachen, dat kost niets en doet wonderen.
 

{ 7 comments… read them below or add one }

Dennis Wijnberg (JR Online) January 31, 2008 at 11:05

Een grap maken doet het ook altijd goed! Op mijn leeftijd kan ik wanneer ik op tijd ben altijd zeggen.

“Ik ben wat aan de vroege kant maar de TomTom wist een snellere route… Ik ben van de TomTom-generatie hè” is bij de meeste al wel genoeg.

Als ze de vraag stelt; “Wat is uw naam ook alweer?” dan doet “Als ik het tegeltje moet geloven; Dennis Wijnberg” het ook altijd goed.

Rikkert Walbeek January 31, 2008 at 11:51

Mooi Dennis, dat TomTom antwoord!

groet, Rikkert

Hans Mampaey February 1, 2008 at 0:23

@ Dennis : die van dat tegeltje begrijp ik niet … wss door het cultuurverschil 😉

Dennis Wijnberg (JR Online) February 1, 2008 at 9:25

Bij de geboorte van een kind, zeker in het oosten des lands, is het gebruikelijk dat er een tegeltje wordt gedrukt met daarop je naam (namen) en een geboortedatum. Ik moet zeggen dat hij doorgaans wel wordt opgepakt hier.

Hans Mampaey February 2, 2008 at 10:45

Ik heb weer iets bijgeleerd 🙂

Daan Noordeloos February 2, 2008 at 11:30

Toen ik in de buitendienst veel bij verschillende bedrijven kwam gebruikte ik vaak de volgende binnenkomer. Ik vroeg;

meneer Jansen, ontvangt u vaak vertegenwoordigers?

Doorgaans was het antwoord ja.

Mag ik u vragen hoeveel van mijn collega’s al zijn begonnen over … (uw pand, dat schilderij of welk onderwerp vanzelfsprekend zou zijn gebruikt…)

Het is een risico en je moet je collega’s niet gaan afbranden, maar ik heb op die vraag heel veel leuke en verschillende reacties gehad. Meestal genoeg aanleiding om een leuke brug te maken naar het verkoopgesprek…

Groet,
Daan.

Mathijs February 5, 2008 at 12:25

Dit werkt ook goed..

Sjans met de receptioniste en probeer wat informatie te ontfutselen van je contactpersoon. Beetje glimlachen en een knipoogje doen wonderen, pas wel op dat je niet te “glad” overkomt…

of begin je zin.. “Meneer Jansen u gaat geld verdienen…” moet je dan eens naar die gezichten kijken…
Suc6

Leave a Comment

Previous post:

Next post: