In de Bizz van april staat een mooi artikel van Brita van Oostvoorn over blunders in sales.
Brita heeft in haar artikel onder andere ‘mijn’ blunder aangehaald zoals ik die uitgebreid beschreef op dit blog.
Al weer enige tijd terug benaderde ze mij met de vraag of ik een blunder wilde ‘prijs geven’. Ik heb daar persoonlijk niet zo’n moeite mee. Tenslotte meld ik op dit blog wel eens vaker dingen die ik zelf ‘fout’ doe.
Ook vroeg ze of ik nog andere sales wist die hun blunders publiekelijk wilde maken. Ik heb vervolgens wat mensen benaderd met dit verzoek. En niemand, echt niemand wilde daaraan voldoen.
Slechts een enkeling wilde wel een blunder prijsgeven, maar dan anoniem. Zoals te lezen is in het artikel.
Hoe kan dat toch? Is het schaamte? Waarom zouden we wel over onze ‘overwinningen’ willen praten maar niet over onze missers. Zijn namelijk veelal de meest leerzame momenten. Daar kan een ander toch ook weel van leren.
Als sales maken we toch ook (weliswaar intern) een loss-report. Dan moeten we toch ook even met ‘de billen bloot’?
Het mooiste antwoord dat ik kreeg was het volgende: “Ja dag, ik ga niet met m’n kop in een blad staan en vertellen dat ik gefaald hebâ€.
Durft u wel uw ‘blunder’ prijs te geven?
Klik hier voor het hele artikel.Â
Blunders vrijgeven? Och, ik heb er wel een aantal gehad. In de koetjes en kalfjes meteen erg serieus ingaan op een vraag of te eerlijk zijn heb ik wel eens een handje van gehad.
Mijn grootste blunder is denk ik toch wel gewoon vergeten te noteren met wie je een gesprek hebt en vervolgens aan de balie staan met: eeeh, de directeur? Hoe heet hij ook al weer?
Dank je wel Bas.
‘Mooie’ blunders, 😉
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.