Boek: De 49 gevaarlijkste verkoopmythen

by Rikkert Walbeek on 31 May, 2010

Onlangs leverde Michel Hoetmer zijn nieuwe boek ‘De 49 gevaarlijkste verkoopmythen’ af. Zelf heb ik een piepkleine bijdrage mogen leveren door vooraf ‘mijn commentaar’ te geven op de inhoud. Dat was leuk om te doen, zeker omdat Michel en ik het vaak oneens zijn maar in de basis redelijk op 1 lijn zitten.

Daar waar ik zelf meer iemand van de praktijk ben is Michel juist de specialist in het (liefst wetenschappelijk) onderbouwen van sales gerelateerde zaken. Ga ik met hem in discussie dan word minimaal met 3 onderzoeken om mijn oren ‘geslagen’.

Zijn nieuwste boek is een verzameling (wetenschappelijk) onderbouwde artikelen die keer op keer een (bekende) mythe uit het verkoopvak onderuit halen.

Want weten we eigenlijk niet allemaal heel zeker dat de klant koning is, dat sales training zinloos is, dat scripts voor debielen zijn, dat talent aangeboren is en dat beloningen de prestaties bevorderen? En ga zo maar even verder.

Michel laat telkens zien dat onderzoek bewijst dat genoemde ‘waarheden’ ongefundeerd zijn en dat soms zelfs verschillende onderzoeken ze keihard onderuit halen. Bij veel hoofdstukken verbaasde hij mij door zaken die voor mij als een paal boven water stonden gefundeerd onderuit te halen. Soms, overigens, kon hij me niet overtuigen, ook niet met een onderzoek.

Dit boek is zelfs voor een praktijkman als ik zelf leerzaam. Het maakt je bewust dat zaken niet altijd zo zijn als we denken. Het maakt je bewust dat zaken die door iedereen als waarheid worden aangenomen niet altijd waar hoeven te zijn.

Daarnaast leest het prettig en kun je zo nu en dan een hoofdstuk lezen zonder de draad kwijt te raken.

Een aanrader voor iedereen die zich graag verdiept in het salesvak en  ‘alles’ als eens gelezen of gehoord heeft. Al is het maar om te controleren of dat ‘alles’ waar is.

{ 2 comments… read them below or add one }

Richard August 30, 2010 at 20:39

Een leuk ‘naslagwerk’ voor wanneer je in een discussie verwikkelt bent over – pak ‘m beet – commissie en de effecten ervan op verkopers. Hoewel soms wat open deuren worden ingetrapt (klant heeft altijd gelijk, val nooit de concurrentie aan) toont het boek aan dat er eigenlijk geen eenvoudige uitleg is waarom de ene verkoper succesvoller is dan de andere. Lekker praktisch en leesbaar; een aanrader wat mij betreft!

Maud Ebbekink August 31, 2010 at 16:02

Onlangs heb ik het boek ‘de 49 gevaarlijkste verkoopmythen’ van Michel Hoetmer gelezen. Ik denk dat het boek niet veel toevoegt voor de doorgewinterde verkoper. Starters kunnen er wellicht is van leren. Al gaat het boek meer in op wat je NIET moet doen tijdens een verkoopgesprek, dan wat je wel moet doen.

Een uitgebreide recensie heb ik op mijn eigen website staan.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: