Ik heb net het boek ‘Manipuleren kun je leren’ van Frank van Marwijk gelezen. Frank is de expert in Nederland op het gebied van non-verbale communicatie.
De titel van het boek doet vermoeden dat het over een ‘smerig spelletje’ gaat dat manipuleren heet. Nu, niets van dat alles. We manipuleren altijd en overal. Manipuleren hoeft niet perse negatief te zijn. Het heeft alleen (helaas) die negatieve bijklank.
Het boek leert je hoe je je eigen boodschap beter naar buiten kunt brengen en over kunt laten komen zoals je ‘m hebt bedoeld. De basis is zelfkennis. Snap je je eigen drijfveren dan kun je jezelf;f ook beter presenteren.
Hoofdstuk 5 handelt over overtuigen door sympathie. Hierin wordt onder andere verteld dat als mensen je aardig vinden je eerder en meer voor elkaar kunt krijgen.
Hoofdstuk 6 is de ‘must read’ voor verkopers: ‘ De macht van goed luisteren’. De link naar sympathie is ook helder. Mensen die goed luisteren worden in de regel aardiger gevonden.
Er worden ook nog verschillende technieken behandeld die een duidelijke link met sales hebben. De meeste daarvan zijn echter wel bekend en al eerder beschreven.
Kortom, een aanrader omdat dit boek niet sec over sales gaat maar wel heel veel zaken raakt waar we als verkopers dagelijks mee te maken hebben. Ook rekent het boek af met de negatieve bijklank die het manipuleren met zich mee draagt.
Leuk om te lezen, toegankelijk en interessant voor iedereen die (commercieel) communiceert.
Comments on this entry are closed.
{ 1 trackback }