Boek: Verras de klant

by Rikkert Walbeek on 30 June, 2007

verras-de-klant.bmpZojuist heb ik het eerste boek van Rob Snoeijen , met de titel  “Verras de klant!” gelezen. Een alleraardigst boek. Dit boek behandelt een leuk en veelal onbesproken onderwerp binnen sales, namelijk hoe je klanten te verrassen.

Staan er nieuwe dingen in? Nee, maar zoals Rob zelf ook zegt in zijn boek, “waarom doen wij het dan niet?. Het boek beschrijft voornamelijk allerlei zaken die je kunt doen om klanten versteld te doen staan.

Persoonlijk gaan een aantal zaken mij te ver. Maar het geeft wel inspiratie om eens beter na te denken hoe met klanten om te gaan. Wat ik een bijzonder leuk idee vond was om bestaande klanten eens een onverwachte (tijdelijke) korting te geven. Gewoon, om ze te bedanken dat ze klant zijn.

Rob schrijft dat je klanten altijd moet blijven verrassen. Bijvoorbeeld door een kleine attentie mee te nemen. Het enige puntje dat ik niet kan onderschrijven is het feit dat Rob er dan altijd een logo van zijn bedrijf op wil hebben. Hij schrijft wel steeds dat aandacht oprecht moet zijn. Dat die aandacht dan het langst ‘blijft hangen’. Ik ben van mening dat er dan dus niet per se een logo van je bedrijf op hoeft. Misschien is het zelf wel beter om het juist niet te doen. Als de aandacht echt oprecht is hoeft dat niet ondersteund te worden met een logo. Uiteindelijk doen mensen zaken met mensen en niet met bedrijven. Mensen kunnen oprechte aandacht geven, bedrijven niet…..

Maar voor de rest staan zijn boek boordevol met initiatieven die we kunnen gebruiken als inspiratie om zelf verrassingen voor klanten uit te denken. Zo zou je zijn boek, naar mijn mening, ook moeten gebruiken. Als inspiratiebron om zelf meer oprechte aandacht aan je klanten te besteden.

{ 5 comments… read them below or add one }

ingeborg June 30, 2007 at 14:58

leuk artikel, het boek spreekt me erg aan, al was het maar om te titel. ben meteen gaan googelen en vond veel meer leuke zaken.

het doet me denken aan een actie die ik deze week van een (zaken) vriendin kreeg die ook een eigen bedrijf heeft.

vorig jaar stuurde ze een heel leuk boek: kun je een rups leren vliegen. dit mede nav het feit dat haar bedrijf papilio (een dag vlinder)marketingoplossingen heet, erg leuk gevonden vond ik.

dit jaar stuurde ze, geheel overwacht, weer iets. Nu was het een knalgeel luchtbed met een super leuk gedicht over de zomer en ontspannen erbij. en hoe je als je ontspannen bent, weer creatiever wordt en als je dan weet wat je het najaar ‘wilt’ dan is ze na de zomer een en al oor. Echt heel origineel en leuk vond ik.

dit is wellicht leuke aanvulling op je mooie artikel..

een minpuntje voor mij: waarom zijn dit soort boeken zo duur? 26.50 vind ik nogal wat, mischien ben ik daarin de enige, maar dat maakt wel dat ik 2 keer nadenk waarom ik zoiets koop, temeer daar je zegt dat er niet zoveel nieuws in staat..moet ik het dan in mijn eigen boekenkast hebben staan?? Misschien een idee om een boekenkast club op te richten, waarin je gezamenlijk boeken koopt en dus kunt lezen en minder geld ‘kwijt’bent.

groetjes Ingeborg

ingeborg June 30, 2007 at 15:37

lees meer op mijn weblog, je hebt me aangezet en meer over te schrijven aldaar…en ik haal jou artikel er ook bij aan…

gr ingeborg

Rikkert Walbeek July 1, 2007 at 12:54

Beste Ingeborg, dank voor je complimenten. En dank voor je aanvulling.

Of een boek z’n prijs waard is moet een ieder maar voor zich bepalen. Volgens mij heeft Martijn Aslander wel eens iets gebogt over een soort van boekeruil club, ofzo. Zag dat je hem al noemde op je blog.

Ik vind het niet erg om boeken te kopen. Leen ze daarna vaak uit. Zo delen we weer informatie.

Leen je met alle plezier dit boek uit. Ik email je wel even voor details.

groet, Rikkert

Rob Snoeijen July 10, 2007 at 12:20

Rikkert,

Allereerst bedankt voor je positieve recensie op mijn boek Verras de Klant. Het boek is bestemd voor iedereen die iets extra’s voor zijn klant wil doen. Geef je klanten op een verrassende manier aandacht en je zult ervaren dat klanten je initiatieven gaan belonen. Aan de hand van ideeën in dit boek krijg jezelf inspiratie om je klant te verrassen. Dit zal iedereen vanuit zijn eigen gedachten doen. En dat maakt het juist zo leuk!

Blijf VERRASsen!
Rob Snoeijen

PS. Op http://www.verrasdeklant.nl heb ik een link naar je website gemaakt

Rikkert Walbeek July 10, 2007 at 22:42

Dank voor je aanvulling Rob! En natuurlijk dank voor de link!

groet, Rikkert

Leave a Comment

Previous post:

Next post: