Adobe positioneert haar web-communication tool Breeze ook als sales tool.
Volgens Adobe levert Breeze voor sales de volgende voordelen op:
- Shorter Sales Cycles
- Lower Selling Costs
- Greater Efficiency
Voor sales in de US zal dit ongetwijfeld vele voordelen opleveren. Daar hebben salesmensen te maken met meer reistijden in verband met vliegen etc..
Maar ik vraag me af of dat ook voor Nederland zal gelden. Hoewel, met al het fileleed is het wellicht helemaal zo gek nog niet als je als sales niet steeds naar je klanten hoeft te rijden. Voor bepaalde fases in de salescycle kun je zaken ook best online met elkaar bespreken.
Ik denk echter niet dat een tool als Breeze klantbezoeken ongedaan zal maken. Verkopen blijft een ‘mensenvak’. Je wilt je klant niet alleen op je beeldscherm kunnen zien en via de speakers kunnen horen. Je wilt als verkoper het ‘hele plaatje’ kunnen zien, horen, voelen en ruiken.
Maar ik kan me wel goed voorstellen dat je samen met je klant online aan een document werkt. Of technisch details online met elkaar bespreekt. Dat kan beide partijen een hoop tijdswinst en efficiency opleveren.
Uiteindelijk zal de verkoper toch gewoon regelmatig bij de klant aan tafel moeten zitten. Breeze heeft ook niet de intentie om klantbezoeken ongedaan te maken maar wel om de salescycle te optimaliseren. Daar kan ik wel in mee gaan.
Breeze levert direct weer een extra titel op voor het vak verkoper. We kenden al de accountmanager, de sales executive, de sales representative, …………
Vanaf nu hebben we dan ook de Breezer, de verkoper die alles online doet!
Lees meer over Breeze
Comments on this entry are closed.