Bron van motivatie

by Rikkert Walbeek on 13 October, 2008

De poll van afgelopen maand ging over wat uw belangrijkste bron van motivatie is.

Het scoren van deals is voor bijna de helft van u de belangrijkste bron van motivatie. Ruim een derde geeft aan dat ‘contact met klanten’ de meeste motivatie geeft. Slechts 13% vindt in de bonus de meeste motivatie.

Dat deals scoren motiverend werkt is geen verrassing. Maar dat ‘contact met klanten’ zo’n belangrijks bron van motivatie is was voor mij in ieder geval wel verrassend.

Hier de gehele uitslag:

Wat is je belangrijkste bron van motivatie?
  
Deals scoren                                    48 (44%)
Contact met klanten                        37 (34%)
Bonussen                                         14 (13%)
Collega’s                                           6 (6%)
Je (sales) manager                             4 (4%)

Totaal                                              109 (100%)

Als het scoren van een deal motiverend werkt dan is de oplossing voor een ongemotiveerde verkoper dus simpel. Laat hem/haar weer deals scoren. Of is dat te simpel? Is dat een kip-ei discussie?

In ieder geval is het focussen op deals erg belangrijk. Als het dus ‘even tegenzit’ wordt het zaak je focus strak te houden. Focus op de zaken die je motiveren.

B.den Uijl October 14, 2008 at 19:34

dat is wel een top-uitkomst. Je moet er niet aan denken dat ‘bonussen’bovenaan hadden gestaan.

Rikkert Walbeek October 14, 2008 at 21:04

De vraag die op mijn lippen brandt is natuurlijk: ‘waarom niet?’

groet, Rikkert

Michel Hoetmer October 15, 2008 at 12:14

Met zo’n poll kom je er helaas niet achter wat mensen werkelijk motiveert. Er is vaak een groot verschil tussen wat mensen zeggen en wat ze écht drijft.

Om dat te toetsen zou je een praktijktest moeten doen. Bijvoorbeeld de bonussen wegnemen.

Feitelijk heb ik zoiets – in wat mildere vorm – al twee keer meegemaakt. Toen ik nog in loondienst werkte, werden onze bonussen twee keer flink aangescherpt. Je wil niet weten hoe hard het verkoperskorps daartegen protesteerde!

Michel Hoetmer October 15, 2008 at 12:15

PS. Deals scoren staat denk ik niet voor niets bovenaan (deals = geld verdienen).

Rikkert Walbeek October 15, 2008 at 13:30

Michel, je haalt nu mijnsinziens 2 zaken door elkaar.

Deals scoren heeft als achterliggende drijfveer erkenning en niet geld.

groet, Rikkert

Michel Hoetmer October 15, 2008 at 15:20

Vind je? Deal = erkening + geld

BJ den Uijl October 17, 2008 at 7:14

jullie komen er wel uit he ? ;-))
Als aan mijn inkomen getornd wordt kom ik ook in opstand Michel.
Maar aangezien sales een vak is… zou het niet zo mooi zijn als geld (bonussen) de drijfveer van een verkoper zou zijn.
Er zijn verkopers in soorten en maten maar wie zit te wachten op de snelle jongen met spuuglok (bijbehorende auto) en dollar-tekens in zijn ogen ?
Als je trots ben op succes in je VAK moet het scoren de grootste voldoening geven.

Rikkert Walbeek October 17, 2008 at 7:45

Precies. Daarom is erkenning ook de belangrijkste drijfveer voor verkopers. Geld komt ‘pas’ op de tweede plaats.

groet, Rikkert

Edwin October 24, 2008 at 15:25

Ik denk dat het toch anders wordt als je salaris afhangt van 50% provisie. Dan is geld echt wel de belangrijkste drijfveer. En daarbij kan je ook nog trots zijn op je vak.

Groet, Edwin

Yuri van der Sluis June 30, 2009 at 15:56

Leuke discussie en ook een hele wezenlijke, als er een gouden formule is (ik ben daar nu mee bezig) dan hadden meerdere bedrijven daar al mee gescoord.

Een aantal interessante feiten:
– Verkopers hebben niet allemaal dezelfde drijfveren: van winnen (competitie), tot en met sociale aansluiting, geld tot erkenning. Maslov, Jung, McGregor en andere motivatie guru’s dien je dan er weer bij te halen om te begrijpen welke niveaus en soorten er zijn.
– Voortgang motiveert altijd. Dat kan een deal zijn, of de kleinere tussenstapjes. Voor die verkopers die doelgericht werken, werkt het motiverend om activiteiten uit te voeren die nog resultaat of tussentijdse resultaten opleveren ook.

Wat ik denk met betrekking tot contact met klanten, die had ik ook niet voorspeld, maar als je erover nadenkt misschien niet zo raar…Verkopers die met tevreden klanten spreken krijgen vaak positieve geluiden en een bevestigende reactie van zijn or het goede optreden van de organisatie of het werken van het product, dan komen we weer terug naar de eerder genoemde drijfveer — erkenning …

gaaf stukje!

Comments on this entry are closed.

Previous post:

Next post: