Veel verkopers vinden cold calling niet het leukste onderdeel van hun vak. Afgezien dat er, zeker tegenwoordig, ook andere manieren zijn om aan prospects te komen is koud bellen nog steeds wel een manier die werkt.
De afkeer van cold calling is in de basis terug te voeren tot de afkeer en angst van en voor de afwijzing. Men vindt het eng om zomaar iemand op te bellen en vervolgens een verhaal te beginnen. Sommige verkopers proberen om de prospect alvast ‘op te warmen’ door vooraf een brief te sturen, of een email. In beide gevallen wordt die nauwelijks gelezen en heeft als zodanig dan ook weinig tot geen effect.
Als je dan toch koud wilt gaan bellen en je wilt de prospect vooraf een beetje opwarmen doe het dan een beetje creatief. Stuur ze een wollen muts, sjaal of wanten. Vertel ze dat jij ze koud gaat bellen en dat je daar zelf ook een hekel aan hebt. Maar dat deze speciale winterkleding hen voor deze koude zal beschermen.
Te simpel? Ja, misschien wel. Feit is in ieder geval dat het werkt. Die muts die wordt gezien en veelal verschijnt er ook nog een glimlach. Doel bereikt.
Comments on this entry are closed.