Cold Calling in Sales

by Rikkert Walbeek on 14 May, 2009

cold-calling-in-sales1De poll van afgelopen maand ging over cold calling. De vraag was wat cold calling betekent in sales. 43 procent geeft aan dat cold calling ‘part of the sales job’ is. Met andere woorden bijna de helft vindt dat cold calling ‘gewoon’ bij sales hoort.

10% geeft aan dat cold calling niet meer werkt en 8% geeft aan dat cold calling nooit heeft gewerkt.

Vandaag de dag een actuele discussie want ingegeven door economische krimp hebben veel bedrijven besloten het ‘oude en vertrouwde’ cold calling maar weer uit de kast te halen. Veelal onder het motto dat er toch ‘iets’ moet gebeuren slaat men maar weer aan het koud bellen.

Juist nu er bij veel organisaties zo’n behoefte is aan nieuwe leads is nu het moment om eens een andere weg in te slaan. Ga eens kijken hoe je als organisatie nieuwe leads kunt genereren zonder de telefoon te pakken. De hele wereld is al koud aan het bellen dus gebruik creativiteit en bedenk juist vandaag de dag iets anders.

Denk eens aan (online) netwerken, social media, seminars, klantendagen, nieuwsbrieven. Of ga nog een stap verder en bedenk dingen die er nog niet of nauwelijks zijn en die opvallen.

Organiseer een ‘klantendag’ maar dan voor bedrijven die (nog) geen klant zijn. Ga weer eens ouderwets belletje trekken op een industrieterrein. Organiseer een wedstrijd penalty schieten op de parkeerplaats van je grootste prospect. Deel gratis ijsjes uit op warme dagen voor de ingang van een voor jou belangrijke beurs.

Maar ga in ieder geval iets doen dat (nog) niet iedereen doet. Ga iets doen waarmee je opvalt en iets wat leuk is om te doen en wat door de ‘ontvanger’ ook als leuk wordt ervaren.

Voor de liefhebben hier de gehele uitslag:

poll-cold-calling1

{ 16 comments… read them below or add one }

Dennis Wijnberg (Oxilion) May 14, 2009 at 15:45

Neem je klanten eens mee naar een pretpark, dan kun je lachen! Aan het eind van het seizoen kan je dat soort dingen goed regelen met de diverse pretparken!

Rikkert Walbeek May 14, 2009 at 18:08

Dat is creatief en origineel Dennis!

groet, Rikkert

Richard den Dulk May 14, 2009 at 19:52

Cold calling staat een bare tijd te wachten ivm de regelgeving die gaat veranderen.
Zoals Dennis al toevoegde moet je origineel zijn.

Ok, het is zeker niet eenvoudig maar er zijn voldoende creatieve oplossingen!

Groeten Richard den Dulk

Casper May 15, 2009 at 19:46

Toen ik begon met mijn salescarriere was canvassen op een industrieterrein een wezenlijk onderdeel van mijn job. Wij deden dat met een snoeppot.

De truc was dat dit een presentje was voor de juiste contactpersoon. Het is echt verbazingwekkend hoe goed dit werkt. Er is zelfs een enorm grote deal uitgekomen!

Rikkert Walbeek May 16, 2009 at 6:18

Veel ervaren salesmensen vertellen dat ze ‘vroeger’ vaak gingen canvassen.
Veelal ook met leuke verhalen en successen erbij.

De vraag is waarom ‘we’ dat nu eigenlijk niet meer doen?

groet, Rikkert

Michel Hoetmer May 18, 2009 at 16:42

Het is nog een beetje ver weg… maar toch wil ik deze eventjes kwijt. Een consultancy bezocht zes potentiële grote klanten verkleed als Sinterklaas en Zwarte Piet. Bij 1 prospect vingen ze direct bot (iets correcter uigedrukt werden ze eruit gesmeten). Bij de vijf anderen maakten ze een afspraak, waaruit 3 opdrachten kwamen.

Ander idee: bijna elke dag is tegenwoordig wel bijzonder, zoals “mannendag”, “vrouwendag”, “dierendag”. Wat voor een dag kunt u de wereld schenken? En dan natuurlijk niet vergeten een persberichtje te versturen!

Rikkert Walbeek May 18, 2009 at 17:40

En ‘sales trainers dag’ is geboren! Dank je wel Michel.
😉

groet, Rikkert

Ronald Sluiter May 19, 2009 at 10:07

goed artikel met creative voorstellen. Bij socal networks (bv LinkedIn) merk ik wel als “gebruiker” dat ik veel mails krijg. Mails die niet voor mijn functie bedoelt zijn of van mensen die ik niet eens ken. Dus denk wel goed na voordat je een mailing doet. Want gaat het om kwantiteit of kwaliteit…

Rikkert Walbeek May 20, 2009 at 6:00

Helemaal eens Ronald, dat kwaliteit altijd voorop staat.

groet, Rikkert

Ivo May 20, 2009 at 21:59

Heren,

Inderdaad een goed artikel. Maar ik wil toch wederom een lans breken voor “cold calling”. Afgelopen week heb ik 1 dagdeel besteed aan cold calling, 4 mensen daadwerkelijk aan de lijn gekregen en op beslissersniveau 3 afspraken gemaakt.

Daarnaast heb ik diverse andere saleskanalen ingericht voor lead generatie, welke allemaal ruim voldoende resultaat opleveren. Met Cold Calling afspraken scoren blijft toch echt een juweeltje en leuk om te doen.

Ook met cold calling draait het om creativiteit en zorgen dat je nieuwschierig maakt…

De ijsjes ga ik ook proberen van de zomer, maar ik vrees dat ze al op zijn voor ik op locatie ben 🙂

Rikkert Walbeek May 22, 2009 at 6:15

Mooi om je ervaring zo te delen Ivo!
Goed te lezen dat cold calling dus ‘gewoon’ werkt. Ik deel je ervaring overigens.

groet, Rikkert

Michiel Hovingh May 25, 2009 at 8:52

Het verbaasd mij dat slechts 24% van de stemmers aangeeft dat cold Calling nog steeds werkt, naar mijn mening hoort dit 100% te zijn. Elke dag besteed ik een uur of 3 aan deze vorm van onze topsport en als je goed in je vel zit, een goede dosis enthiousiasme bezit en wewt waar de commerciele kansen liggen, verkoop je elke dag met Cold Calling!

Rikkert Walbeek May 25, 2009 at 8:54

Dat is het verschil tussen utopie en werkelijkheid Michiel.
😉

groet, Rikkert

Casper May 28, 2009 at 10:44

Ok, nog even een leuke anekdote…

Een tijdje geleden heb ik mij vast gebeten in een organisatie waar ik zaken mee wilde doen. Na het halve personeelsbstand te hebben benaderd, had ik uiteindelijk een ingang op tactisch niveau die mij uiteindelijk een opdracht gaf om op operationeel niveau iets uit te werken. Dit was duidelijk een opdracht om te laten zien dat wij competent genoeg waren om partners te worden.

Deze ochtend (tijdens het cold callen notabene) stond de CEO zelf op mijn voicemail. Of ik hem wilde helpen met een bepaalde casus…

Leuk dus om te zien dat met cold calling en doorzettingsvermogen je blijkbaar in staat bent om een organisatie op glabal niveau te adviseren!

Casper May 28, 2009 at 10:45

Te snel op ‘submit’ gedrukt…

Let dus even niet op de spelfouten.

Rikkert Walbeek May 28, 2009 at 10:47

Mooi voorbeeld Casper!
Dank je wel voor het delen en gefeliciteerd!

groet, Rikkert

Leave a Comment

Previous post:

Next post: