Complimentje

by Rikkert Walbeek on 10 August, 2009

Complimentje

Al eerder schreef ik dat de belangrijkste drijfveer voor verkopers erkenning is. De drang naar erkenning wordt onder andere gevoed door het ‘verzamelen’ van complimenten. Een van de taken van (sales) management is dan ook het geven van complimenten.

Kort door de bocht? Nee hoor, ieder mens heeft behoefte aan een schouderklopje op z’n tijd. Verkopers alleen een beetje meer. Nu bedoel ik wel oprechte en gemeende en vooral persoonlijke complimenten.

Nu het voor veel bedrijven even wat tegenzit lijken veel sales managers het geven van complimenten te vergeten. Of ze vragen zich af waar ze dan een compliment voor moeten geven, de omzet blijft toch immers achter?

Verkopers die (te) lang verstoken blijven van erkenning raken gedemotiveerd en gaan op zoek naar andere bronnen om hun drang naar erkenning te bevredigen. Ze zoeken een andere baan, worden ziek, trekken zich terug of gaan lopen lanterfanten. In ieder geval gaan ze niet vol voor hetgeen ze juist wel zouden moeten doen.

Dan is het makkelijk om die verkopers op hun eigen verantwoordelijkheid aan te spreken. Dat moet ook gebeuren. Maar veelal dient dan ook het sales management te worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid om het team goed te laten presteren.

Goede managers weten hun team ook in mindere tijden gemotiveerd te houden. Onder andere door de afzonderlijke leden regelmatig te complimenteren. En zo moeilijk is dat toch niet?

Slechte managers blinken voornamelijk uit in het ‘tieren’ tijdens mindere tijden. Ze zijn in staat om een rijdende trein rijdend te houden. Wie niet? Maar zodra de trein snelheid begint te verliezen remmen ze zelf nog even mee in plaats van een duwtje extra. Zonde en een brevet van onvermogen.

Dus juist vandaag de dag is het nog belangrijker om sales mensen regelmatig te complimenteren. Er is altijd wel een grote deal, een mooie nieuwe klant, een flitsende of een uistekende brief. Doe daar dan wat mee als sales manager!

{ 2 comments… read them below or add one }

Bas van de Haterd August 10, 2009 at 14:17

Goed punt. En in een web 2.0 wereld is een compliment soms ook bijvoorbeeld een Linkedin recommendation. Ook van klanten bijvoorbeeld, als je een goede klus hebt gedaan kan dat de klant-leverancier relatie erg ten goede komen. Niets is zo gaaf als een klus te hebben gedaan en de dag erop spontaan een linkedin recommendation in je postvak te hebben (spreek ik uit ervaring) 🙂

Rikkert Walbeek August 10, 2009 at 15:04

Goede aanvulling Bas, dank.
Complimenten zijn in veel gevallen waardevol.
En inderdaad leuk om te krijgen.
Web 2.0 maakt het bovendien nog ‘makkelijk’ ook.

groet, Rikkert

Leave a Comment

Previous post:

Next post: