Cross selling

by Rikkert Walbeek on 23 May, 2006

Eerder dit jaar zat ik bij een opdrachtgever die onder andere computer supplies verkoopt. Deze organisatie heeft een heel team met telefonische verkopers die al hun deals doen per telefoon. Laptops behoren tot voor hen veel verkochte producten.

Omdat in hardware de marges erg onder druk staan moeten ze zich echt ‘uit de naad’ verkopen om hun targets te halen. De meeste van de verkopers aldaar proberen dus zo veel en ze snel mogelijk deals te sluiten. Daar is dus helemaal niets mis mee, integendeel!

Er zat echter 1 hele slimme jongen tussen. Hij realiseerde zich dat het steeds moeilijker werd om zijn target te halen en heeft daar wat op bedacht. Hij probeerde namelijk bij elke laptop een laptoptas mee te verkopen. Natuurlijk lukte dat niet elke keer, maar in ieder geval veel vaker dan als hij het niet probeerde. Zo sleepte hij steeds wat extra omzet binnen.

Klanten hadden daar ook helemaal geen problemen mee. Diegene die een tas nodig hadden maar er even niet aan hadden gedacht kregen het gevoel dat hij met hen ‘meedacht’. En de klanten die geen tas nodig hadden voelden zich verder ook niet ‘belaagd’. Hij pakte het namelijk heel natuurlijk aan. Ik vond het in ieder geval een erg slimme zet van deze vent!

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: