Op SellingPower verscheen afgelopen week een interessant artikel over de blinde vlekken van salesmanagers. Een opsomming van de aannames die salesmanagers almaar doen en van waaruit ze opereren.
Sales weten dat ze geen aannames moeten doen. Naast salestrainers vertellen ook hun salesmanagers hen dat vaak. En terecht. Maar hetzelfde geldt voor salesmanagers. Ook terecht.
Het rijtje van blinde vlekken zoals genoemd in het artikel zijn:
1. “Ik herken een goede verkoper zodra ik hem zieâ€
2. “Wij kunnen besparen op sales training want we hebben professionals in dienstâ€
3. “We hebben een klantgericht organisatieâ€
4. “We hebben een goede relatie met onze top klantenâ€
5. “Verkopers worden gedreven door geldâ€
6. “Ik heb goede instincten en vertrouw op mijn voorgevoelâ€
7. “De beste manier om new business te doen is via cold callingâ€
In het artikel worden al de 7 blinde vlekken onderuit gehaald. Ga dat zelf rustig nalezen. Het geeft op z’n minst een eye-opener in de zin dat salesmanagers ook eens wat vaker stil zouden moeten staan bij hetgeen ze doen en denken.
Als laatste wil ik u niet de mooie afsluiter van het artikel onthouden: “Wij zien dingen niet zoals ze zijn maar zoals wij zijnâ€.
De afsluiter is een beetje de basis voor veel modern gedachtengoed.
Er is geen realiteit. Alleen perceptie. Eens.
Daar heb je gelijk in Dennis. Dat is inderdaad niet sales specifiek.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.