De stroopwafels van Robin van Lohuizen

by Rikkert Walbeek on 5 November, 2009

De stroopwafels van Robin van Lohuizen

Freek de Jonge zei ooit over Youp van ’t Hek: “Hij heeft veel in mijn mars.” In dat kader stel ik u graag voor aan Robin van Lohuizen van BlueOcean. Robin is zoals hij zelf schrijft: “professioneel, deskundig, strategisch, creatief, dynamisch en enthousiast”.

Sinds kort heeft Robin stroopwafelsessies. Stroopwafelsessies, hoor ik u denken….. Ja echt waar. Professioneel en creatief als Robin is heeft hij stroopwafelsessies helemaal zelf bedacht. Maar dat is toch precies hetzelfde als wat jij doet, hoor ik u weer denken. Dat klopt.

Robin is zo creatief dat hij mijn appeltaartsessie heeft omgedoopt tot zijn eigen stroopwafelsessies. En om daar dan een nieuwe tekst omheen te schrijven. Tja, dat is ook zo wat. Dus heeft Robin, creatief als hij is, ook de hele tekst van mijn appeltaartsessies geleend. Ik bedoel, dat is wel zo professioneel.

Nu is het natuurlijk een compliment als iemand mijn initiatieven overneemt, zo beschouw ik dat ook. Sterker nog, ik stimuleer mensen juist om soortgelijke initiatieven te ontplooien. Maar ontplooien is iets anders dan 1-op-1 kopiëren. Koekenbakker!

Mijn goede vriend David Bloch zegt altijd: “ Iedereen is als origineel geboren, maar de meeste mensen sterven als kopie.” Een uitspraak waar ik vaak aan moet denken. Zo ook nu.

Als Robin echt zo dynamisch zou zijn geweest dan had hij in ieder geval een originele draai aan mijn idee gegeven. Stroopwafelsessies, om uw salesproces minder stroperig te laten verlopen. Of, wij smeren u geen stroop om de mond maar geven u een eerlijk advies.

Hoe moeilijk kan het zijn om er iets leuks van te maken? Transformeer mijn appeltaartsessie tot ‘BorrelPraat’, een gratis uurtje wijn wijsheid. Maak er de ‘Tactische Turbo Taart’ van. Of in het kader van blauwe oceanen, een uurtje ‘Business on the Boat’. Schrijf daar zelf nog een leuk tekstje omheen en klaar is Robin.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik Robin niet persoonlijk ken. Dus kan ik ook niets zeggen over zijn commerciële kwaliteiten. Maar mocht u nu op zoek zijn naar commercieel advies, neem dan het zekere voor het onzekere en bel mij gewoon.

 

{ 12 comments… read them below or add one }

Maikel November 5, 2009 at 13:34

De gedachte “Beter goed gejat dan slecht bedacht!” is er één waar ik persoonlijk niet zoveel problemen mee heb.

Pak een goed idee van iemand en ga er mee aan de slag. Ontwikkel het verder en pas het toe op nieuwe gebieden. Volgens mij is “goed” jatten zelfs een heel belangrijke bron van creativiteit. Pak wat bestaande goede ideeën, mix het met nieuwe verbanden en je hebt opeens weer een nieuw creatief idee. Dit wordt vervolgens weer gejat en vormt weer input voor meer creativiteit.

Dit verhaal van de stroopwafels laat maar weer eens zien dat “goed” jatten al een vaardigheid op zich is. Ik vrees dat het maar één van de vele voorbeelden is. Kan me voorstellen dat veel bedrijven in de concurrentiestrijd zich ook vaak schuldig maken aan “slecht” jatten. Dat is erg jammer.

David Bloch November 5, 2009 at 16:21

Ja, Rikkert, je schrijft over een bekend fenomeen.
De sleutel ligt in het bereid zijn om te GEVEN.
Bijvoorbeeld, jij schrijft mijn citaat toe aan mij, wat ik bijzonder waardeer, én wanneer ik het zelf gebruik, citeer ik de bron: Søren Kierkegaard.
En ik kan het ook in het Deens.

Als Robin slim was geweest, had hij ergens de eer aan jou gegeven.
Weggeven, eer aan een ander geven, is een groot geschenk dat getuigt van de capaciteit om te GEVEN.
Ik vrees, helaas, dat velen – om welke redenen dan ook – eerder de neiging hebben om te nemen, nemen, en nog eens nemen.
Zelf weet ik dat een van de ‘geheimen van het leven’ in het geven zit …
Jij ook, trouwens …

🙂 DAVID

ingeborg van meggelen November 6, 2009 at 12:53

rikkert
ik blijf jou appeltaart gewoon erin houden, ondanks dat ik veel van stroopwafels hou 🙂

tot volgende week donderdag bij ‘onze’ borrel in madame marly

ingeborg

David Bloch November 6, 2009 at 13:20

Daar houd ik van, Ingeborg: van het hart en ‘to the point’!
Geen ‘politiek gedoe’ rondom het onderwerp …

DAVID

Steven Loyens November 6, 2009 at 15:35

Hoewel het vrij arrogant is om te denken dat je een idee helemaal zelf orgineel hebt bedacht, is dit wel weer het andere uiterste. Het minste wat je kan doen is bestaande ideeën verder door ontwikkelen.
Mensen die echt compleet nieuwe belangwekkende visies en ideeën ontwikkelen zijn zeldzaam. Ik hoop zelf dat stadium ooit te bereiken maar ben sceptisch. 🙂

David Bloch November 6, 2009 at 17:41

Ben je bang, Steven, om in deze maatschappij als ‘arrogant’ gezien te worden?
Er zijn vaak terechte redenen om TROTS te zijn – wat door de NL-conditionering dan veelal als ‘arrogant’ bestempeld wordt.
Je denkt dat echte originaliteit (ipv jouw versie van de spelling) zeldzaam is en je bent sceptisch of je ooit dat stadium bereikt. Gelukkig is Het Universum gul en zal je wensbeeld in vervulling komen.
Jammer voor jou, jammer voor alle waardevolle geschenken die JIJ met jouw uniciteit anders aan de mensheid had kunnen geven …
Walt Disney: “If you can dream it, you can make it.”
Henry Ford: “If you think you can or you think you can’t, you will ALWAYS be right.”

DAVID

Steven Loyens November 7, 2009 at 15:40

Halllo David,

Bedankt voor je reactie. Ik vind het minder belangrijk wat de maatschappij ergens van vindt dan wat ik zelf vind. Wellicht gaat het in mijn reactie om de definitie van een origineel idee.

Blijkbaar heeft mijn reactie iets ander uitgestraald dan ik bedoelde. Wees niet bang, ik zal mensheid blijven verblijden met mijn geschenken. De waarde van deze geschenken zal echter moeten blijken. Er zijn niet veel Walt Disneys en Henry Fords. Waarbij ik het met de laatste zijn citaat niet eens ben, maar goed, ik ben het meer denkbeelden van Henry Ford niet eens.

ps:
Het lijkt mij een erg fijne wijze van naar de wereld kijken als je er van overtuigd bent dat het universum gul is. Ik heb soms zo mijn twijfels.

Michel Hoetmer November 7, 2009 at 16:02

Beste Rikkert,

Ik begrijp jouw irritatie. Maar moet je je druk maken om zo’n figuur? Zelfs de naam van zijn bedrijf is gejat uit de titel van een boek.

En dan hoe dit heerschap zichzelf beschrijft:

“professioneel, deskundig, strategisch, creatief, dynamisch en enthousiast”. (geeeeeuw)

Ik heb slechts één advies voor deze copycat (over creatief gesproken): lees het onlangs uitgekomen boekje ‘Vaagtaal’ eens goed door.

BJ den uijl November 7, 2009 at 23:14

lang niet op deze site geweest. Werd weer eens tijd…dacht ik. Maar kom gelijk in dit artikel.
Wat een drukte zeg. (drukte om niks naar mijn idee).
Je zegt de man niet te kennen…. BEL HEM DAN als het je zo stoort.
Misschien heeftie wel een goed verhaal. Ik zou zeggen geef hem een podium, ga in discussie.

Ik hoop dat figuur/heerschap (?) Hoetmeer hem wel kent…

Het niveau van de reacties ontstijgt het niveau van een gemiddelde voetbalfansite niet.

Michel Hoetmer November 8, 2009 at 11:21

Waarom zou ik hem moeten kennen?

Verwacht je nu echt van ons dat wij hem bellen, hem over z’n bolletje aaien en zeggen “gossie wat heb jij dat knap gekopieerd!”

David Bloch November 8, 2009 at 16:33

‘BJ den uijl’ is kennelijk niet gebaat bij deze heerlijke uitwisseling en maakt zijn of haar standpunt duidelijk. Zelf weet ik niets van ‘voetbalfansites’ dus gaat zijn of haar vergelijking aan mij voorbij; misschien voelt hij of zij zich dáár meer thuis dan hier …

En Michel, wat fijn om jouw opmerking hier te vinden. Jij bent – zoals altijd – heel duidelijk in het stellen van jouw mening.

Fijn, Steven: ga door met jouw twijfel – terwijl IK geniet van mijn duidelijkheid en ‘weten’. Twijfel en sceptisch gedrag zijn een prachtige manier om ‘het leven’ op afstand te houden, om ‘in het hoofd’ te blijven in plaats van de reis naar het hart te ervaren.

Ik geniet – beste medereageerders – van de uitwisseling veroorzaakt door Rikkerts blog-posting! Op naar de volgende bijdragen!

DAVID BLOCH

Marco November 11, 2009 at 12:00

Wat stom zeg om dingen zo te kopiëren.
Goed dat je er iets aan doet zo.

Er is trouwens nog zo’n copy-cat: Centrum voor Preventieve Coaching

Ook zij hebben een appeltaartsessie!?

Leave a Comment

Previous post:

Next post: