Doe in ieder geval je best

by Rikkert Walbeek on 19 April, 2010

Vanochtend werd ik gebeld door een telefonisch verkoper die mij een nieuwe telecom oplossing wilde verkopen.  Na een standaard gescripte gespreksopening begon hij een warrig verhaal.

Ik vroeg hem of hij mij iets probeerde te verkopen. “Oh nee, zo moest ik dat niet zien”. Hoe dan wel? Wederom een warrig betoog. Na nog wat vragen van mijn kant gaf hij dan toch toe dat hij mij iets probeerde te verkopen.

“Mooi, dan kunnen we beginnen”,  zei ik hem. Dat stond blijkbaar niet in z’n script want het bleef ernstig lang stil. Ik vroeg hem nogmaals te starten met verkopen. Na wat haperingen begon hij te vertellen over nieuwe producten en welke enorme voordelen mij deze gaan brengen.

Toen hij klaar was vertelde ik hem dat ik helemaal niet op zoek ben naar een nieuwe telecom oplossing. “Oh, dan niet”, was zijn antwoord. Vervolgens nam hij heel netjes en gescript afscheid en was zijn verkoopgesprek klaar.

Velen van u zullen dergelijke verkoopgesprekken herkennen. Dit voorbeeld is geen incident, dit gebeurt dagelijks vele keren. Er zijn talloze bedrijven die menen op deze wijze hun spullenboel aan de man te kunnen  brengen.

Sorry hoor. Maar kunnen ze niet een heel klein beetje hun best doen?! Hoe serieus kun je zo’n bedrijf nemen als ze zo met potentiële klanten denken om te kunnen gaan?

{ 7 comments… read them below or add one }

Niels Buijs April 19, 2010 at 20:23

Dit is een heel goed voorbeeld van mensen die denken dat verkoop makkelijk is!

Scripts moeten direct weg! Je moet het vanuit je hart vertellen en de andere kant laten kopen!

Indien je geen interesse kan wekken bij de andere kant of liever niet wil verkopen? Doe het dan niet!

Belangrijk is om jezelf te blijven en je eigen verhaal te doen. Hiermee zal je scoren..

Rikkert Walbeek April 20, 2010 at 6:10

Helemaal mee eens Niels!

groet, Rikkert

John April 22, 2010 at 15:49

Raaaaaar,
Want als je nu aanklopt.
Krijg je onmiddelijk de melding “of wel zijn het intrimkantoren of wel zijn het vervoerbedrijven die je deur plat lopen in deze tijd van crisis”
Wat ik wil meegeven is dat vanaf je zegt wie je bent al onmiddelijk dit antwoord ontvangt.

Noor Bongers April 26, 2010 at 15:42

Hier een prachtig antwoord van Martijn Engelbrechts op de scripts. Old School, van enige jaren geleden, maar zo mooi.

http://www.xs4all.nl/~egbg/tegenscript.html
Het tegenscript ; )

Rikkert Walbeek April 26, 2010 at 16:43

;-)) Noor!

groet, Rikkert

Jan L. Wage April 27, 2010 at 9:59

Natúúrlijk zijn “telescripts” hard nodig. Maar bij het spreken behoort het “script” in ons hoofd, en
liefst ook in ons hart zitten. De podiumpianist, die zijn zaal in vervoering brengt, heeft thuis zijn saaie vingeroefeningen getraind. Alleen de beste improvisatoren kennen hun script ook het allerbeste.

Jan L. Wage
een oude podiumtijger.

Rikkert Walbeek April 27, 2010 at 11:16

Dank je wel voor je aanvullende reactie Jan.

Zolang het script wordt gebruikt als basis en slechts in ons hoofd en hart zit helemaal mee eens. In dit voorbeeld ging het echter om het ‘klassieke’ afwerken van het script.

De vergelijking met de podiumpianist is in deze bijzonder treffend!

groet, Rikkert

Leave a Comment

Previous post:

Next post: