Regelmatig spreek ik verkopers en ondernemers die een wel heel grote doelgroep hebben. Namelijk iedereen. Of ‘eigenlijk elk bedrijf’. Ze verkopen een product of dienst en menen dat iedereen het wel zou kunnen gebruiken.
Op zich kunnen ze daar nog best gelijk in hebben ook. Het is alleen niet zo handig, tenzij je een enorm marketing- en verkoopapparaat tot je beschikking hebt. Want hoe ga je de doelgroep benaderen als iedereen de doelgroep is?
Als je iets wilt verkopen dan is het handig te weten aan wie. Een van de eerste zaken die je gaat bepalen is wie je doelgroep is. Maak die doelgroep in eerste instantie zo klein mogelijk. Uitbreiden kan altijd nog. Beperk je tot een markt, een branche, een geografisch gebied of bedrijven van een bepaalde grootte.
Belangrijker is vaak de vraag hoe veel bedrijven tot zo’n grote doelgroep komen. Simpelweg omdat ze bang zijn om iemand uit te sluiten. Want je weet nooit hoeveel kansen er misschien wel niet liggen in de doelgroep die je uitsluit.
Dus gaan ze schieten met hagel op alles dat voorbij schiet. Zeker weten dat ze af en toe nog raak schieten ook. Ook zeker dat ze raak schieten in veel verschillende doelgroepen. Waarmee ze hun gelijk denken te hebben bewezen.
Maar wat nu als je slechts op een enkele doelgroep de focus legt en met scherp gaat schieten? Ben je als sales organisatie dan niet veel efficiënter? Wat zou de weerslag zijn op de rest van je organisatie? Welke positie zou je verwerven binnen die relatief kleine doelgroep?
Comments on this entry are closed.