Dovemansoren

by Rikkert Walbeek on 16 July, 2007

luisteren.bmpVandaag werd ik gebeld door een telefonisch verkoper. Hij wilde mij een banner verkopen in 1 of andere nieuwsbrief. Het was een aardige en voorkomende vent. Alleen had hij 1 probleem. Hij luisterde niet. Of beter gezegd, hij praatte zoveel, dat hij vergat vragen te stellen.

Al snel gaf ik hem aan geen interesse te hebben omdat ‘zijn’ doelgroep niet aansloot bij de onze. Prima, einde gesprek zou je zeggen. Maar nee hoor. “Als ik u nu eens een mooie aanbieding doe, is het dan wel interessant voor u?”

Ik dacht echt bij me zelf, dit kan niet waar zijn. Een extra korting lost het ‘probleem’ van de ‘verkeerde’ doelgroep toch niet op? Dat vertelde ik hem dus ook. En toen barstte mijn klomp. Zijn antwoord was namelijk: “ En als ik u dan nog extra week gratis geef?”

Normaliter kan ik een verkoper die volhardend is alleen maar waarderen. Doorzettingsvermogen is iets dat ik helaas te weinig tegenkom. Maar je moet wel LUISTEREN. En misschien hoorde hij wel wat ik zei maar begreep hij het simpelweg niet…..

Het enige dat hij had moeten doen was vragen wat mijn doelgroep dan wel was. Want het bedrijf waar hij voor werkte had namelijk veel meer uitgaven dan degene waar hij voor belde. Wellicht dat er een ander product was dat wel aansloot bij mijn wensen en eisen, als klant.

Ik kan echt niet begrijpen dat er verkopers zijn die zo te werk gaan. Ik bedoel, hij zal toch wel een manager hebben? Of iemand die hem begeleid, traint en coacht. Het betrof een ‘groot’ en gerenommeerd bedrijf. Er zal daar toch wel iemand zijn die hem kan uitleggen dat je zo iemand niet kunt overtuigen. Dat je jezelf, maar ook je hele bedrijf zo belachelijk maakt.

Het zijn juist dit soort verkopers die (telefonisch) verkopen een slechte naam geven. Niet eens uit onwil of een verkeerde instelling. Maar uit pure onkunde. En dat terwijl er toch zoveel goede trainingen zijn. En boeken. En weet ik wat al niet meer.

Eigenlijk is het ook niet eens zijn schuld maar de schuld van zijn werkgever. Die neemt incapabele verkopers aan en ‘vergeet’ ze dan ook nog te trainen en te begeleiden. Gevolg ik dat ze hun naam hiermee kunnen beschadigen. Nog los van het feit dat ze zo ook veel omzet mislopen.

{ 4 comments… read them below or add one }

steven July 31, 2007 at 14:49

je hebt ze toch wel gecontacteerd om een cursus voor te stellen?

Rikkert Walbeek July 31, 2007 at 14:55

Nee Steven, ik heb ze niet benaderd. Training is ook niet mijn business. Ik wil nog wel eens een workshop of lezing over sales doen. En heel af en toe een training. Maar dat is niet mijn core business. Maar het zou wel een mooie opportunity geweest zijn. 😉

groet, Rikkert

ingeborg van meggelen August 1, 2007 at 22:00

dit verhaal doet me denken aan wat mij van de week overkwam:

rond de bekende etenstijd kreeg ik telefoontje van UPC, de kabelleverancier. Iemand van klantenservice geloof ik. Over het multimedia apparaat, of ik die had ontvangen? Waarop ik meteen zei: “die heb ik al begin juli teruggestuurd” . Ok zei hij, dan weet ik voldoende.. en legde neer..

toen brak mijn klomp: had ik dat goed gehoord?? klantenservice belt, ze vragen me iets, ik zeg dat ik iets teruggestuurd heb, dan ZOU de logische vraag toch zijn: goh, waarom mevrouw?? of vergis ik me??

niets van dat alles, en DAT bevestigde mijn gevoel dat het goed was om dat apparaat terug te sturen, als ze ZO met hun klanten omgaan…

Rikkert Walbeek August 2, 2007 at 10:41

Heb ik niets meer aan toe te voegen……..
Jammer alleen dat dit soort telefoontjes meer regel zijn dan uitzondering.

groet, Rikkert

Leave a Comment

Previous post:

Next post: