Wat is dat toch met mensen dat ze, zodra Sinterklaas is vertrokken, een soort eindejaars haast krijgen? Ik spreek veel mensen die nu van alles beginnen uit te stellen naar ‘volgend jaar’. Afspraken worden niet meer gemaakt en beslissingen niet meer genomen. En dat allemaal omdat men zo druk is met de jaarafsluiting. Het gebeurt me steeds weer dat mensen die ik spreek aangeven om medio januari (effectief dus over 4 weken) maar weer even contact te hebben, want dan zien we wel verder.
Dat doe je toch ook niet in een willekeurige andere maand? Maar eind december heeft blijkbaar toch iets ‘magisch’. En ‘volgend jaar’ klinkt zo lekker ‘ver weg’. Op zich is dit fenomeen gewoon een gegeven dat jaarlijks terugkeert. Maar in sales cycles is het toch af en toe wel ontzettend vervelend. Het levert namelijk een vertraging op in het sales proces van een maand. Dat is op zich tot daar aan toe, maar het is zo zonde en nergens op gebaseerd.
Ik probeer veelal toch aan te geven dat we het hebben over een soort psychologische barrière en dat we net zo goed nu alvast afspraken kunnen maken. Soms raak je daarmee de juiste snaar en kun je vertraging voorkomen. Maar veelal is het roeien tegen de stroom in en worden vervolg afspraken of acties toch naar ‘volgend jaar’ doorgeschoven.
Overigens heeft deze periode ook wel voordelen. Er zijn nog altijd deals te sluiten door een eindejaarskorting in het vooruitzicht te stellen.
Maar lopende sales trajecten die nog niet in de beslisfase zitten lopen in de regel toch vertraging op, zo aan het einde van het jaar. Waarschijnlijk een feit waar we als sales mensen ‘gewoon’ mee moeten leren leven. Maar daarom zo af en toe niet minder vervelend.
rikkert, je bent ge-tagd! kijk maar hier:
http://heartrocking.typepad.com/heartrocking_news/
goed excuus om wat salesgeheimen te vertellen, of persoonlijke natuurlijk ; )
groet, petra
Comments on this entry are closed.