Flow in Sales

by Rikkert Walbeek on 8 April, 2014

Flow in SalesWelke verkoper kent het niet? Vanaf het moment dat het target binnen is gaat ‘alles’ vanzelf. De orders lijken vanaf dat moment als vanzelf binnen te komen. Ineens kosten de meeste zaken geen moeite meer. Elke klant hangt aan je lippen en wil niets liever dan van je kopen.

Wezenlijk is er niets veranderd. De markt, je klanten en je propositie zijn ongewijzigd. En toch gaat alles ineens veel makkelijker. Het enige dat anders is zijn je verkoopcijfers.

 

Veel verkopers ervaren het behalen van hun sales target als het wegvallen van een bepaalde druk. Daardoor staan ze als opeens heel anders in hun sales cycles. Het hoeft niet zo nodig meer, zoiets. De druk is van de ketel en blijkbaar ook van de verkoper!

Hierdoor treden veel sales hun klanten anders tegemoet. Oefenen ze (onbewust) minder druk uit. Zitten ze er minder boven op. Stralen ze minder stress uit.

Dit merken klanten (onbewust) natuurlijk ook waardoor ook zij minder druk voelen om (snel) tot een afronding te komen. Eigenlijk kun je stellen dat het salesproces meer in balans is. Dat er dus gebeurt wat er moet gebeuren maar wel zonder dat daar iemand druk op uitoefent. Hierdoor kunnen zaken vlotter verlopen dan ‘normaal’.

Kortom, hierdoor ontstaat een soort van flow in het verkoopproces en in de relatie tussen de klant en de verkoper.

Hele goede verkopers zijn in staat om deze situatie ook al aan het begin van het jaar (dus als de teller nog op nul staat) te creëren. Zij weten dat het target toch wel komt en laten zich daar niet door opjagen. Hierdoor zijn ze dan het hele jaar in flow met hun klanten.

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: