Op HRlog.nl vandaag een post van Michel Rijnders waarin hij een onderzoek van Jobbingmall aanhaalt naar de fouten en blunders in sollicitatiegesprekken
Uit dit onderzoek blijkt dat de meest voorkomende fouten en blunders in sollicitatiegesprekken de volgende 3 zijn:
1. Ongeïnteresseerd lijken (73%)
2. Arrogant overkomen (54%)
3. Negatief uitlaten over huidige/vorige werkgever (46%)
Daarnaast worden de volgende genoemd:
Geen goede vragen stellen (33 procent), ongepast gekleed zijn (31 procent) en geen specifieke antwoorden geven (26 procent).
Ik vraag me af hoe dat eigenlijk bij sales zit. Komen dan dezelfde zaken naar voren?
Ik meen dat de ‘uitslag’ er dan anders uit zou zien. Hoewel ik dat niet met cijfers kan onderbouwen. Wekelijks doe ik zo’n 10 interviews met salesmensen. Vanuit die ervaring zou ik een andere ‘uitslag’ verwachten.
Ongeïnteresseerd lijken zal lang niet zo hoog ‘scoren’. Salesmensen hebben als vak zichzelf te presenteren. Ik kom slechts zelden iemand tegen die ongeïnteresseerd overkomt.
Arrogant overkomen is een hebbelijkheid die bij sales juist hoger scoort. Dat zal deels te maken hebben met het extraverte karakter van sales. Hiermee samenhangend zou ik zelfoverschatting willen noemen. Hoe vaak spreek ik geen verkoper die zichzelf ruimschoots overschat. Zelfs in een bijzonder ‘goede markt’ als vandaag de dag spreek ik mensen die de realiteit even ‘kwijt’ lijken te zijn.
Het negatief uitlaten over (vorige) werkgevers zal niet veel verschillen van de algemene cijfers. Hoewel juist sales weten dat je niet negatief moet zijn over je concurrentie. De link naar niet negatief zijn over je (vorige) werkgever is snel gelegd. Toch kom ik ook dit in de praktijk nog regelmatig tegen.
Geen (goede) vragen stellen scoort minstens zo goed. Terwijl juist verkopers hier in zouden moeten ‘opvallen. Het is ons vak om vragen te stellen.
Echter kom ik veel te vaak tegen dat sales niet of nauwelijks (relevante) vragen stellen. ‘Normaal’ scoor je daar al niet mee. Als sales diskwalificeer je jezelf eigenlijk direct. Hoewel de score dus gelijk zal zijn aan ‘de rest’ weegt dit punt bij sales extra zwaar.
Idem voor niet specifieke antwoorden geven. Of zoals ik dat noem, niet (goed) luisteren. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor vragen stellen. Ook dit punt weegt voor sales extra zwaar. Vreemd dus dat verkopers hier zo slecht op scoren.
Qua kleding kom ik zelden ‘missers’ tegen. Maar ook dat mag je van sales wel verwachten.
Kortom, afgaand op mijn eigen ervaring zou ik voor sales tot een andere ‘uitslag’ komen. Nogmaals, dit is niet cijfermatig onderbouwd. Maar mijn ‘top3’ zou er als volgt uit zien:
1. Geen (relevante) vragen stellen
2. Niet (goed) luisteren
3. Zelf overschatting
Comments on this entry are closed.