Een simpele tip die ik vaak geef tijdens sessies over onderhandelen gaat over korting geven. Of niet natuurlijk. Veel verkopers menen dat ze korting moeten geven. Dat dit van hen verlangd wordt door de klant. Dat het zo hoort.
Klanten vragen vaak om korting omdat ze weten dat ze het dan toch wel krijgen. En zo houden we dat gezamenlijk mooi in stand.
Een simpele tip is om op het moment dat de klant om een offerte vraagt, te vragen of zij later nog om korting gaan vragen. Meestal krijg je dan een verbaasde blik als antwoord. Vervolgens zeg je dat als ze later nog om korting gaan vragen je daar dan nu al rekening mee kunt houden bij het maken van je offerte.
Meestal kijken ze je dan nog verbaasder aan waarna er een glimlach volgt. Zo heb je op een vriendelijke manier vooraf al te kennen gegeven dat je niet aan korting doet.
Tevens geef je hiermee aan dat korting veelal een sigaar uit eigen doos is. Maar ook dat korting niet vanzelfsprekend is. Je gooit het vooraf al ‘open’. Je maakt het bespreekbaar op een leuke manier.
Comments on this entry are closed.