In sales is geloofwaardigheid erg belangrijk. Mensen nemen tenslotte pas iets van je aan als ze je geloven. De waarheid vertellen lijkt dus het middel om geloofwaardig te zijn.
Maar dat is wat te kort door de bocht, hoewel in de basis wel waar. Maar er zijn ook voldoende voorbeelden van mensen die werden geloofd en absoluut de waarheid niet vertelden.
Je bent geloofwaardig als ‘men’ aanneemt dat wat je zegt waar is. Als je wordt geloofd dus. Maar hoe zorg de daarvoor. In verkoopgesprekken wil je toch dat je gesprekspartner gelooft wat je zegt?
Ik meen dat de meeste mensen primair geloven wat anderen zeggen. Een soort van ‘je wordt geloofd tot dat het tegendeel is bewezen’. Hoewel sommige mensen en beroepen wat meer scepsis oproepen. Verkopers horen (even kort door de bocht) tot deze groep.
De basis blijft wel dat je niet liegt. Maar dat is veelal niet voldoende en daarom zullen we dus moeten letten op hoe we zaken vertellen. Wat we vertellen zullen we moeten uitleggen en soms zelfs ‘bewijzen’. We zullen niet te veel moeten overdrijven en niet teveel ‘stoere verhalen’ vertellen.
Maar de echte ‘oplossing’ is door juist niets te zeggen en meer en beter te luisteren. Door juist niet de hele tijd te praten verhoog je heel makkelijk je eigen geloofwaardigheid. Omdat mensen anderen die constant praten nu eenmaal minder geloven dan mensen die (ook) luisteren.
Een andere ‘oplossing’ is zorgen voor goede mond-tot-mond reclame. Zodra mensen van anderen (wel mensen die zo ook geloofwaardig vinden) horen dat iemand ‘goed’ is dan is die persoon direct en zonder enige voorwaarde geloofwaardig.
Alleen de waarheid vertellen is dus niet altijd voldoende en noodzakelijk om geloofwaardig te zijn.
Ik laat mijn klanten liever vertellen hoe goed wij zijn: http://ispgids.com/ervaringen/Oxilion
Anders wordt het toch een beetje een WC-Eend verhaal..
Comments on this entry are closed.