Hard gelag

by Rikkert Walbeek on 3 June, 2013

Hard gelag, over falend salesmanagementLaatst hoorde ik een verhaal over een salesmanager die tijdens de salesmeeting de verkopers die hun target niet hadden gehaald naar voren liet komen om ze aldaar door de rest het team te laten uitlachen.

Wat een doorgeslagen waanzin zeg! Wat denkt hij hier in hemelsnaam mee te gaan bereiken? Sales staan altijd onder druk van hun target. Dat is ook prima. Dat je op een salesmeeting bij het bespreken van de cijfers die druk een beetje opvoert is ook prima.

Dat je de verkopers die onder de maat presteren laat voelen dat ze achterlopen is op zich ook niet eens verkeerd. Maar wel graag op een positieve manier. Iemand publiekelijk afzeiken slaat natuurlijk helemaal nergens op. Het dient geen enkel doel.

Sterker, ik denk dat menig verkopers juist minder lekker in z’n vel gaat zitten door dit soort acties. Niet alleen degene die wordt uitgelachen, die gaat sowieso niet echt gemotiveerd weer aan de slag. Maar ook degene die de dans ontspringen, die gaan negatief gemotiveerd aan de slag. Scoren om maar niet te worden uitgelachen…

Wat de salesmanager in kwestie bezielt is mij compleet onduidelijk. De wind eronder houden op deze orthodoxe wijze is een brevet van onvermogen als het gaat om het motiveren van je eigen team.

Een verkoper die onder de maat presteert probeer je als salesmanager te helpen. Kijken waar het mis gaat en dat dan oplossen. Extra training misschien. Misschien een gebrek aan voldoende motivatie, dan scherp je dat aan. Kortom je doet er alles aan om de verkoper in kwestie te helpen om succesvol te worden. Dat is namelijk min of meer de taak van een salesmanager, verkopers maximaal laten presteren.

Als die salesmanager zo nodig wil uitlachen kan hij beter maar een spiegel kopen.

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: