In veel verkoopgesprekken wil je als verkoper op een bepaald moment iets duidelijk maken. Iemand overtuigen. Uiteraard nadat je goed geïnventariseerd hebt.
Herhaling is een krachtig ‘wapen’ om iemand ergens van te overtuigen. Helemaal als je de ‘boodschap’ steeds anders verpakt maar daarmee wel herhaalt.
Mensen hebben nu eenmaal de neiging om dingen die ze vaak horen te gaan geloven. Dus is het zaak om je klant steeds jouw boodschap te vertellen. Wel moet je zorgen dat de verpakking telkens verschillend is.
Zaak dus om jouw ‘standpunt’ steeds opnieuw duidelijk te maken maar bijvoorbeeld elke keer vanuit een ander oogpunt bekeken. Of elke keer met andere voorbeelden ‘beschreven’.
Door je boodschap op verschillende manieren te brengen programmeer je als het ware jouw boodschap in de hersenen van je klant. Die gaat het uiteindelijk voor waar aannemen.
Dat klinkt als manipulatie maar is het niet. Doen we dit niet tenslotte allemaal veelvuldig om iets voor elkaar te krijgen, in vele situaties?
Nu hoor ik u denken, “Maar jij was toch zo van het luisteren?â€. Ja, dat is ook nog steeds zo. Maar er komt toch echt een moment in een sales gesprek dat je moet gaan verkopen. Dat je alle informatie die je hebt verzameld door te luisteren zult gaan omzetten.
En om dat zo effectief mogelijk te doen is herhalen een handig gereedschap. Want herhalen zorgt ervoor dat uw klant gaat geloven wat u zegt. Met alleen blauwe ogen redden de meesten het namelijk niet.
“Het gaat er niet om wat je zegt, het gaat erom wat de ander hoort”.
Daar heb je 100% gelijk in Dennis!
groet, Rikkert
de kracht van herhaling, inderdaad het werkt!
Dank je wel Wieger.
groet, Rikkert
‘Dat klinkt als manipulatie maar is het niet. Doen we dit niet tenslotte allemaal veelvuldig om iets voor elkaar te krijgen, in vele situaties?’
…of manipuleren we dan gewoon allemaal…?
Je hebt helemaal gelijk Vincent. Manipuleren doen we dus allemaal, elke dag weer.
Alleen heeft manipuleren een beetje een negatieve ‘bijsmaak’ waardoor ‘we’ het liever niet zo benoemen.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.