Het zwarte boekje voor netwerkers

by Rikkert Walbeek on 9 April, 2008

Jeffrew Gitomer heeft weer een pareltje afgeleverd: ‘Het zwarte boekje voor netwerkers’. Een lekker leesbaar boek dat boordevol zinvolle netwerk tips staat.

Eerder al besprak ik ‘Het rode boekje voor verkopers’, wat op precies dezelfde manier is opgezet. Namelijk lekker leesbaar, uitdagend en vol met handreikingen tot nadenken.

Het zwarte boekje handelt over hoe een netwerk op te bouwen. En daarbij draait het niet om visitekaartjes verzamelen en borrels afstruinen. Het uitgangspunt is ‘geven’. Kijken wat je voor een ander kunt doen. Kijken hoe je anderen met elkaar in contact kunt brengen omdat je meent dat ze iets aan elkaar kunnen hebben.

Dit laatste heet NetWeaving™. Ik kende die term nog niet, wel het principe. Mooi te lezen zoals Jeffrew beschrijft hoe hij dat van zijn vader leerde. De site van NetWeaving™ leert dat het gebaseerd is op het ‘pay it forward’ principe.

Ook mooi is een ‘wauw factor’, zoals wordt beschreven. Dit handelt over situaties waarin iemand iets voor een ander doet wat als reactie “wauw” oplevert. Situaties die weer worden doorverteld en telkens weer met ‘wauw’ als reactie.

Ook beschrijft hij het ‘doorvertel principe’. Doe goed en het wordt doorverteld. Zo brengen jouw contacten je weer in contact met hen contacten.

Kortom een absolute aanrader. Weliswaar is het Amerikaans getint, maar niet op de manier die je veelal ziet als het om de Amerikaanse manier van netwerken gaat. Het komt er steeds weer op neer om veel te geven, de rest volgt dan vanzelf wel.

{ 4 comments… read them below or add one }

Martijn Aslander April 12, 2008 at 12:10

Er leuk boekje, zeker Amerikaans, maar Gitomer weet het erg leuk te brengen.

Rikkert Walbeek April 12, 2008 at 20:45

Het is inderdaad erg Amerikaans Martijn.
Maar als je daar doorheen leest, is de boodschap verder prima in orde.

groet, Rikkert

Jos Essers April 19, 2008 at 18:51

Geweldige uitdrukking, ook nieuw voor mij! Maar ik hou het graag bij de oude vertrouwde begrippen als Mond-tot-Mond-reclame of zo je wilt Word of Mouth Advertising of nog mooier Referral Marketing. Dat is al moeilijk zát!
Jos

Rikkert Walbeek April 20, 2008 at 6:39

Dank voor je comment Jos.
Er zijn natuurlijk meer termen voor het zelfde principe.

Mooie blog heb je trouwens. Kende ‘m nog niet maar ga ‘m volgen.

groet, Rikkert

Leave a Comment

Previous post:

Next post: