Sinds de zomer voorbij is zijn veel bedrijven ‘ineens’ weer op zoek naar echte new business sales, zoals ze zelf zeggen. Goed nieuws, want dat betekent dat deze bedrijven weer vol vertrouwen naar de toekomst kijken. Ze willen weer investeren in sales.
Hunters zijn weer ouderwets gewild. Dat is maar goed ook, want veel te veel organisaties hebben de afgelopen periode gesneden in sales of er tenminste geen cent in geïnvesteerd. Om mij heen zie ik steeds meer bedrijven die weer sales vacatures hebben. En dan met name vacatures voor new business hunters!
Ik me meermaals afgevraagd waarom zo veel organisaties ten tijde van crisis hun investeringen in sales stil leggen. Of erger, snijden in sales. Gelukkig zien veel bedrijven vandaag de dag weer in dat ze juist nu weer moeten gaan knallen! Dus zijn de echte hunters weer geliefd.
Wel zijn zowel bedrijven als werknemers bijzonder voorzichtig. Crisis stress zeg maar. Bedrijven lijken bij twijfel voor ‘niet inhalen’ te kiezen en kiezen voor uitgebreidere en nauwkeurigere sollicitatie procedures te kiezen. Een gezonde ontwikkeling van dat voorkomt excessen.
Werknemers zijn met name voorzichtig daar waar het gaat om het wisselen van werkgever in deze nog steeds onzekere tijden. Dus ook aan deze ‘kant’ wordt zorgvuldiger gekeken naar nieuwe uitdagingen. Ook een gezonde zaak, zo lijkt me.
Al met al lijken we dus, economisch gezien, op de weg terug te zijn.
Opvallend is dat met name het MKB voornamelijk op zoek is naar acquisitie vs business development. Juist nu, in een snel veranderend landschap met veel nieuwe business modellen, is Business Development voor het MKB zo belangrijk. Nog niet helemaal op de goede weg dus, maar ik ben benieuwd.
Dank voor je aanvulling Willem-Jan.
Hoewel ik om mij heen ook (al) veel corporates new business sales zie aantrekken hoor.
groet, Rikkert
Rikkert, eens.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat MKB voornamelijk op zoek is naar acquisitie (nieuwe klanten voor bestaand product/markt) en te weinig bezig is met business development (nieuwe product/markt combinaties). Dit in tegenstelling tot corporates die hier veel meer effort steken.
ok, snappen we elkaar weer. 😉
groet, Rikkert
Juist in deze tijden moet je mensen in de verkoop hebben die kunnen verkopen onder ”druk”.
De markt is tegenvallend maar als verkoper moet dat geen excuus zijn om hierdoor minder deals binnen te halen.
Met de vuist op tafel slaan en zorgen dat je slimmer bent dan alle andere verkopers!
Snijden in de sales is nooit goed!
“Snijden in de sales is nooit goed!”
Precies Niels!
Helemaal mee eens.
groet, Rikkert
Hallo Rikkert, als ervaren sales-key-account manager, ben ik van plan mijn eigen consultancy buro op te zetten met als kern-competency sales-coaching en sales-hunting. Rikkert, jouw uitgangspunten spreken mij zeker aan. Het vak sales is inderdaad een vak en een een “werkwoord”, effectiviteits-ratio´s worden meer en meer belangrijk in sales. Wellicht heb jij additionele info/advies? Ik zoek ook naar een evt samenwerking op dat gebied. MvGr. R.Amory MBA
Comments on this entry are closed.