Zodra het einde van het jaar nadert realiseren veel bedrijven zich dat ze nog een eindsprint nodig hebben om de doelstellingen te halen. Ik heb al eerder geschreven over de mogelijkheden om die boost te realiseren door interne salesacties uit te zetten.
Een andere mogelijkheid om een extra boost te genereren is het inzetten van interim sales. Wij zien de laatste tijd veel aanvragen om extra sales power te leveren om zo een eindejaarsboost te realiseren.
Maar is dat wel de juiste oplossing. Omdat ik predik voor eigen parochie ben ik geneigd te zeggen: ja zeker. Maar eerlijkheidshalve is dat natuurlijk niet helemaal waar. Soms menen bedrijven dat ze hun omzet omhoog kunnen stuwen door ‘even snel’ wat extra verkopers in te zetten. En dat werkt natuurlijk niet altijd zo.
Het tijdelijk inzetten van extra verkopers is een prima oplossing als zo’n actie goed is uitgewerkt en de wederzijdse verwachtingen helder zijn. De interim sales die wij leveren zijn in de regel in staat om snel ‘up-and-running’ te zijn. Dat is ook onze toegevoegde waarde. Maar het zijn geen wonderdokters. Het is onmogelijk om onrealistische doelstellingen te behalen.
Belangrijk bij het opzetten van een dergelijke actie is het vooraf juist bepalen van de doelstelling en de te verwachten resultaten. Als dat helder is dan blijkt al snel wat haalbaar is en wat niet. Aan de hand daarvan kan een bedrijf bepalen of het inzetten van zo’n interim sales oplossing waarde toevoegt en of een eindejaarsboost reëel is om te verwachten.
Dan blijkt dat in sommige gevallen tijdelijke verkoop power een prima manier is om die boost te realiseren. En in andere gevallen komen we tot de conclusie dat het geen toegevoegde waarde kan bieden. Of bijvoorbeeld dat de tijd tot het einde van het jaar onvoldoende is om nog een boost te verwachten.
Comments on this entry are closed.