Investeerders ‘vergeten’ sales

by Rikkert Walbeek on 18 June, 2007

investeerders-vergeten-sales.bmpDe afgelopen weken heb ik meermaals contact gehad met partijen die met ons over sales outsourcing willen praten en die ‘gefund’ zijn door investeerders cq. investeringsmaatschappijen.

Steeds zie ik hetzelfde gebeuren. Namelijk dat de investeerder geld steekt in de ontwikkeling van een product/dienst. In de opbouw van een organisatie. In marketing en allerlei andere activiteiten. En steeds zie ik dat sales niet is ‘begroot’ danwel dat sales als laatste schakel wordt ingebouwd.

En dat terwijl het bij bedrijven toch draait om de omzet. Sales heb je nodig om die omzet te genereren. Dus waarom staat sales niet bovenaan het rijtje? Of op z’n minst hoger op de lijst? Nu gebeurt het dat de funding ‘op’ is danwel dat er te weinig funding is om een goed sales apparaat op te bouwen.

Zou je als investeerder niet juist je geld willen steken in een goed sales apparaat. Dat levert tenslotte business op. Waarom steek je geld in een organisatie zonder dar er in sales wordt geïnvesteerd? Ik snap dat niet. Juist investeerders zouden dat toch moeten zien. Zij weten als geen ander dat geld steken in een bedrijf waar geen omzet binnen komt een zinloze zaak is. Toch?

Uiteraard heb ik het over de fase waarin de betreffende organisatie ‘life’ gaat. En niet over de fase waarin het product/dienst nog moet worden ontwikkeld. Dat is een ander verhaal. Maar als het product ‘af’ is dan zou je toch juist alle funding moeten steken in het ten gelde maken van (eerdere) investeringen.

 

{ 3 comments… read them below or add one }

Thijs Verhees June 22, 2007 at 9:04

Naast het feit dat ik een uitstekend renderende drukkerij en uitgeverij heb (SalesExpert) ben ik nog regelmatig “business-angel” voor kansrijke (letop KANSRIJKE) start-ups. Wat Rikkert hier stelt is een van de grootste problemen bij start-ups. De ondernemer is vaak jaren bezig met het ontwikkelen van een product, heeft funding gekregen voor de realisatie ervan en dan……. Wordt het oorverdovend stil, het product is fantastisch en ligt een enorme markt, maar waar blijven de klanten. Het grootste probleem als investeerder is dan om samen met de ondernemer te zorgen dat er een professioneel verkoopapparaat wordt opgezet. Een vak waar de betrokken (vaak technisch geschoolde) ondernemer geen kaas van heeft gegeten.

Beste collega investeerders, het begint en eindigt met het succesvol vermarkten van een product of dienst! Eer bestaan geen producten die zichzelf verkopen.

Ik wens u allen veel goede orders en rendabele investeringen.

Rikkert Walbeek June 22, 2007 at 9:09

Dank voor je bevestiging Thijs. Gelukkig zijn er ook investeerders die zich wel realiseren dat sales een belangrijk onderdeel is van het succesvol investeren in een bedrijf.

groet, Rikkert

Bas vab de Haterd June 25, 2007 at 10:22

Thijs,

Daarom geloof ik dus ook in netwerken van investeerders. Jij bent vanuit de sales kant heel erg betrokken bij kansrijke investeringen, maar je ICT kennis is b.v. niet zo groot als die van partijen als (ik noem even twee waar ik goede contacten heb) Lunatech of Sogyo. Wij hebben echter veel minder kaas gegeten van sales. Ik begrijp niet waarom een aantal partijen niet ‘standaard’ samenwerken bij business angel investments. Dat gebeurt natuurlijk wel via b.v. netwerken als het Nebib of andere clubs, maar zelden dat men naar alle aspecten kijkt en vooral ook bereid is elkaar te betrekken in het proces. Ik zie hier regelmatig het ‘dan krijg ik straks een kleiner aandeel’ syndroom om de hoek kijken, terwijl in mijn optiek delen gelijk is aan vermenigvuldigen.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: