Inzet = Omzet

by Rikkert Walbeek on 5 February, 2007

signing_the_contract.bmpInzet is omzet waren de wijze woorden die ik mijn allereerste salesmanager ooit hoorde roepen tijdens een salesmeeting. Woorden die ik nooit meer ben vergeten.

We kennen allemaal de uitspraak “don’t work hard, work smart”. Ik wil dan ook geen lans breken voor alleen maar hard werken. Je zult altijd zo efficiënt mogelijk bezig moet zijn in sales. Dat betekent dat je focust op de zaken die prioriteit hebben en dat is in sales toch vaak het hebben van focus op omzet.

Daarmee bedoel ik niet dat je alleen maar focust op korte termijn business. Soms kun je beter een deal laten lopen omwillen van je klant relatie. Soms moet je “nee” verkopen om er later meer omzet voor terug te kunnen krijgen. Soms moet je de prijs wat laten zakken om zo op termijn meer omzet te kunnen doen bij die klant.

Het gaat me dus niet om het focussen op korte termijn business. Het gaat me om het hebben van focus op zaken die (op termijn) omzet opleveren.

Te vaak zijn we allemaal bezig met allerlei zaken die niets met ons werk te maken hebben. Te vaak hebben we meetings, presentaties en ander intern ‘geneuzel’ waardoor de focus op omzet vervaagt.

Maar ook te vaak zitten we te wachten tot die ene grote deal binnenkomt. In plaats van doorpakken en weer nieuwe prospects zoeken, gaan we zitten wachten. Of we nemen genoegen met het net (niet) behalen van het target. Terwijl de ‘toppers’ juist wel doorpakken als ze het target binnen hebben. Die gaan voor de overscore!

Vandaar dat ik me de woorden inzet is omzet nog steeds goed herinner. En ook veelvuldig gebruik. Er is, naar mijn mening, een directe link tussen inzet en omzet. Hard werken levert wel degelijk meer omzet op. Mits doordacht en gefocust.

Bij toppers zie je veelal dat ze naast het op de juiste wijze doorlopen van het salesproces ook harder werken dan hun collega’s. Ze combineren hun talent vaak met hard werken. Daardoor komen ze ‘bovendrijven’ als topper.

Toppers zijn gericht met hun vak bezig. Ze trainen zichzelf continue, ze werken steeds maar weer aan een nog betere aanpak en ze zijn continue met klanten en prospects bezig. Omdat ze weten dat inzet uiteindelijk omzet oplevert!

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: