Johanna Dijkstra over telefonische acquisitie

by Rikkert Walbeek on 26 May, 2017

Johanna DijkstraJohanna Dijkstra is specialist op het gebied van telefonische acquisitie. Zij is nog altijd succesvol met het binnenhalen van nieuwe prospects per telefoon. Ik wilde van Johanna wel eens weten hoe zij dat nu doet in een tijdperk waar het alleen nog maar over social selling lijkt te gaan.

Johanna, jij doet telefonische acquisitie. Bestaat dat nog vandaag de dag? Het is toch alleen maar social selling dat de klok slaat? Cold calling is toch niet meer?
Mooie vraag, ja we leven in een online wereld waar onze zichtbaarheid als ondernemer groot aanwezig mag zijn. Toch is telefonische acquisitie nooit weg geweest en eigenlijk weer helemaal hot.

Oh, dus het werkt nog steeds. Met hetzelfde resultaat als ‘vroeger’?
Nee, in mijn onderneming is het totaal niet het zelfde resultaat als vroeger. Ondernemers gaan nu eerst shoppen op internet wat natuurlijk erg belangrijk is. De gesprekken van nu zijn van kwaliteit met hoge persoonlijke aandacht wat de ondernemers missen in de online wereld. Er worden nu oprechte vragen en interesse getoond.

Wat is er sinds de intrede van social sales veranderd in jouw vakgebied?
De waarde van telefonische acquisitie is erg omhoog gegaan doordat ondernemers veel meer weten via internet. Persoonlijk ben ik hier erg blij mee want nu heb ik de mooiste gesprekken en ben ik in 90% van de gesprekken de persoon waarbij ze gaan kopen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de persoonlijke aandacht die ik geef en niet te vergeten de gun factor.

Is social sales een hype, in jouw optiek?
Nee, totaal geen hype! Vroeger gingen mensen langs deuren om te verkopen. Nu is het online met persoonlijke telefonische aandacht voor de toekomstige klant. Sales en persoonlijke aandacht zal altijd blijven bestaan.

Hoe denk jij dat we over tien jaar nieuwe prospects werven? Ook nog steeds per telefoon?Ja ik denk nog steeds per telefoon, hmmm meer naar de mobiel toe en dan zal het met beeldbellen zijn wat steeds meer een hype aan het worden is.

Wat is het belang van voorbereiding? En hoe doe jij dat?
Voorbereiding is het halve werk! Ik schrijf altijd voor mezelf een script met steekwoorden wat ik graag wil weten van de ondernemende klant en niet mag vergeten te vragen als ze ja zeggen tegen de dienst.

Hoe kun je jezelf onderscheiden als je via de telefoon leads genereert?
Wees enthousiast en vertel vol passie over je oplossing nooit over je dienst. Wij mensen willen weten wat we eraan hebben we willen niet weten hoe iets werkt. Verkoop oplossingen geen inhoud van je dienst!

Heb je nog een gouden tip voor succesvolle telefonische acquisitie?
Hmm dit is eigenlijk wel mijn grootste geheim. Smile when you dial! Trek je mooiste kleding aan en doe net als of je naar de afspraak gaat. Zo ben je gemotiveerd en enthousiast aan het bellen. Als je in een joggingsbroek en onderuit gezakt aan je bureau zit dat zal de ander altijd merken ook aan de telefoon. Je mist dan grote kansen en het enthousiasme in je stem. Simpel hé

Ik heb op mijn website een gratis e-book staan met zeven succesvolle salesgeheimen die je gratis kan downloaden op mijn website www.johannadijkstra.nl

Wanneer kunnen ze jou in schakelen voor telefonische acquisitie?
Als jezelf geen verkoper bent. Verkopen is een vak apart. Ik werk alleen met ondernemers die waarde en persoonlijke aandacht hoog in het vaandel hebben staan. Speciaal voor de lezers heb ik een korting van € 97,00 op de salestraining.


Dank je wel, Johanna, voor dit interview!

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post: