Jonge hond

by Rikkert Walbeek on 19 March, 2010

Sales is een vak dat je in de praktijk moet leren. Theorie helpt je om in de praktijk beter te worden. Maar sales is geen vak dat je uit een boek kunt leren. Door te blijven studeren en dat in de praktijk te blijven uitproberen en toepassen wordt je almaar beter. Mooi toch!

Hoe kan het dan dat veel net beginnende verkopers zo ontzettend goed scoren. Ik heb het over de jonge hond die in zijn of haar eerste jaren bijna ondenkbare dingen voor elkaar krijgt. U weet wel, op jongensachtige wijze die grote deal bij de hoofddirectie wegslepen. Voor het oog van al die zeer ervaren verkopers gaat de jonge hond er breeduit lachend met de deal vandoor.

Dat heeft helemaal niets met verkoopkunde te maken. Het heeft alles te maken met het enthousiasme van de jonge hond. Het heeft alles te maken met het niet (kunnen) zien van afbreukrisico’s, politieke spelletjes, imagoverlies en wat al niet meer. Op naïeve, maar  oh zo enthousiaste wijze vangt de jonge hond het verkoopproces aan.

En weet u wat er dan gebeurt? Die belangrijke directeuren die menen in de jonge hond iets van zichzelf terug te zien. ”Zo was ik vroeger ook”. Ze zien iets dat ze maar zelden zien. Namelijk ongebreideld enthousiasme, wars van  allerhande beperkingen die we senioriteit noemen.

De jonge hond is zich overigens van geen kwaad bewust. En helaas zal hij of zij zichzelf in de loop der jaren ook gaan ontwikkelen tot een senior. Die dan weer verliest van de nieuwe jonge hond……

Het is niet mijn bedoeling om ontwikkeling tegen te gaan. Ik meen dat verkopers zich altijd moeten blijven ontwikkelen. Ook als dat ten koste gaat van een stukje naïviteit. Maar wel is het belangrijk om ons bewust te zijn dat we af en toe even terug moeten denken aan onze eigen jaren als jonge hond.

De volgende stap is om te zorgen dat we onszelf dat jonge honden enthousiasme weer wat meer eigen maken. Inclusief de bijbehorende naïeve insteek van niets te verliezen hebben. Want juist die combinatie maakt de ‘echte’ jonge hond onaantastbaar.

{ 6 comments… read them below or add one }

Rolf van Koppen March 19, 2010 at 11:42

De kunst is om de jonge hond vrij te laten in jezelf ongeacht je leeftijd. Durf je dit te tonen dan is verkopen leeftijdongebonden. Verkopen is emotie, enthousiasme en positiviteit vergroten de kans.

Rolf van Koppen

Rikkert Walbeek March 19, 2010 at 11:50

Mooi ‘gesproken’ Rolf. Dank je wel.

groet, Rikkert

Steyn March 21, 2010 at 9:32

Hoi Rikkert,

Helemaal mee eens. Toch moet ik zeggen dat ik voldoende meer seniore verkopers ken, die het enthousiasme nog in zich hebben. De klantfocus of grootte van trajecten is alleen vaak verlegd. Kwestie van mindset?

Ps, wanneer komt Twitter bij de buttons? Dan had ik dit artikel voor je gepost of geretweed!

Gr. Steyn

Rikkert Walbeek March 21, 2010 at 10:51

Dank voor je aanvulling Steyn.
Je kunt artikelen via de twitterbuton tweeten, rechtsboven elk artikel. Of bedoel je dat niet?

groet, Rikkert

Marie-José van den Kommer April 8, 2010 at 20:20

Erg leuke eye opener, ik werk namelijk alleen maar met jonge honden en dit is één van de redenen waarom dat zo leuk is.
Een goed verkoopteam moet in mijn ogen dus altijd ook een aantal jonge honden bevatten, dus niet alleen maar vacatures plaatsen met minimaal 5 jaar ervaring!

Rikkert Walbeek April 8, 2010 at 20:26

Dank je wel Marie-José en helemaal mee eens dat er in elk team balans moet zijn.

groet, Rikkert

Leave a Comment

Previous post:

Next post: