De poll van afgelopen maand ging over wat u als belangrijkste kenmerk ziet van een succesvolle salesmanager. Precies de helft van u geeft aan dat een salesmanager vooral een motivator dient te zijn.
Deze ‘uitslag’ kan ik alleen maar onderschrijven. Indien je als salesmanager je team continu op-en-top gemotiveerd kunt houden is het halve werk al gedaan.
Daar zit dan ook direct een hekel punt. Motiveren is 1. Maar je team continu gemotiveerd houden vergt nog al wat van een manager. Dat houdt in dat je constant bezig zult moeten zijn met zowel de individuele motivaties als de team-motivatie.
De andere podiumplaatsen waren voor natuurlijk leiderschap, zelf een topsales geweest en management kwaliteiten. Alle drie ook belangrijk, maar minder. De meest succesvolle salesmanagers herbergen waarschijnlijk een combinatie van deze kenmerken in zich.
Wat ik me afvraag is of bedrijven op deze kenmerken selecteren als ze op zoek gaan naar een nieuwe salesmanager. Ik durf de stelling aan dat dit niet het geval is. Sterker nog, ik meen dat de meeste bedrijven hun bestaande salesmanagers hier niet eens op aansturen.
Zonde, want door het sales management te sturen op succesfactoren verhoog je uiteindelijk het eindresultaat. Â
Voor de volledigheid hier de hele uitslag op een rij:
Het is een motivator                                    65    50%
Natuurlijk leiderschap                                 21    16%
Zelf een top sales (geweest)Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 20Â Â Â Â 15%
Uitstekende management kwaliteiten         17    13%
Goed met Excel                                             5      4%
Didactische vaardigheden                             2      2%
 Â
                                                                   130   100%
Toch jammer dat 4% zegt, “Goed met Excel”.
Verder ben ik het met je eens. Motiveren is wel echt per persoon ontzettend verschillend. Je moet precies weten wat iemand drijft, waar iemand voldoening uit haalt en hoe iemand graag beloond wordt. Al met al veel HRM werkzaamheden!
Dennis, tja 4% ‘Excel’ …..
Ik meen alleen niet dat motiveren een typische HRM activiteit is. Wel een (sales) management aspect. Of eigenlijk een kunde.
groet, Rikkert
Een kunde is het zeker. Je kan briljant zijn in je vak maar mensen motiveren is al heel wat anders. Vooral bij echte experts is dit vaak een probleem.
Een expert is in mijn visie iemand die steeds meer verstand heeft van steeds minder. 🙂
Mooi gezegd, Dennis.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.