Voor veel verkopers is het niet ongewoon een presentatie dan wel een demonstratie aan klanten geven als onderdeel van de salescyclus. Sommige sales doen dit soort presentaties alleen. Anderen laten zich (noodgedwongen) ondersteunen door technische collega’s. Sommigen nemen zelf iemand vanuit hun eigen management mee om zo wat meer gewicht in de schaal te leggen.
Maar waarom zou je niet iemand van een van je bestaande klanten meenemen? Een echte klant die echt kan vertellen hoe een en ander werkt. Hoe de ervaringen zijn. Wat de goede, maar ook wat de mindere kanten zijn.
Welke indruk maakt het als je een klant aan potentiële klanten laat vertellen hoe je product echt werkt. Geen commercieel getint verhaal maar een relaas vol ervaringen uit de praktijk. Over de praktijk die zowel positieve als negatieve aspecten behelst.
Deze insteek is enerzijds onderscheidend. Je laat zien dat je het aandurft om de echte praktijk (ook) te laten zien. Maar je geeft ook een kijkje in de keuken, iets dat klanten zeer zeker op waarde zullen weten in te schatten. De negatieve aspecten zullen ze heus op de juiste waarde weten te schatten.
Bovendien kunnen klanten elkaar veelal zaken vertellen die wij als verkopers misschien wel over het hoofd zien of die we in ieder geval op een andere manier brengen. Al was het maar omdat we er geen praktijk-sausje overheen kunnen gooien.
Na afloop van de presentatie zullen er hele andere vragen komen. En hele andere antwoorden ook.
Comments on this entry are closed.