Op Adfoblog staat een leuk artikel waarin John de Vroede stelt dat sales en marketing (meer) moeten samenwerken. John is een ‘marketingman’ en dat lees je ook wel een beetje door het artikel heen.
Maar hij heeft wel een aantal rake punten. Zo spreek hij over “de spirit van een salesman aangevuld met het inzicht van de marketeerâ€.
Hij beschrijft onder andere dat sales afdelingen vaak tegengas geven als de marketingafdeling een nieuwe strategie heeft bedacht. Terwijl door samen te werken het eindresultaat juist beter zou moeten worden. Maar binnen veel (grote) organisaties spelen interne politiek en persoonlijke relaties vaak een belangrijke rol waardoor de synergie niet optimaal tot stand komt, aldus John.
Ik kan zijn verhaal alleen maar onderschrijven en weet uit ervaring dat de genoemde synergie niet vaak voorkomt. Er is altijd wel iets van ‘strijd’ tussen sales en marketing. Het blijft ook altijd de vraag of marketing ter ondersteuning dient van sales of juist andersom. Of zou het antwoord moeten zijn dat ze elkaar juist zouden moeten aanvullen……
Al met al een leuk artikel dat de werkelijkheid juist weergeeft.
Lees hier het artikel op Adfoblog.
Bij ons gaat er heel veel fout omdat sales en marketing slecht samenwerken.
Groetjes Chantal.
Helaas is dit zo in 80% van de organisaties..
Leuke kluif voor bureau’s en doorbijters die echt succes willen hebben! Btw, mijn achtergrond is meer sales dan marketing (maar bedankt, ik zie het als compliment) Groet, John
Dank voor je reactie John. En excuus voor mijn voorbarige aanname dat je marketingman bent.
groet, Rikkert
het is altijd moeilijk om dit voor elkaar te krijgen maar zorg ervoor dat het wel samen naar 1 punt loopt
Comments on this entry are closed.