Lead Generatie

by Rikkert Walbeek on 29 September, 2009

De vorige poll ging over de bron van nieuwe leads. De vraag was waar het gros van uw leads vandaan komen. Cold Calling is in sales nog steeds de grote winnaar daar waar het leadgeneratie betreft.

Met mont-tot-mond op een mooie 2e plek. Internet doet nog nauwelijks mee daar waar het lead generatie betreft. En dat is raar en verbaast mij.

Waarom stort bijna de heft zich nog steeds zo vol in het koud bellen. Is het door onbekendheid met alle mogelijkheden die Internet biedt? Of angst? Zijn bedrijven daar nog niet op ingericht?

Of is cold calling gewoon nog steeds de meest effectieve manier om aan goede leads te komen? Wat ik veel om me heen hoor is dat juist cold calling nu wordt toegepast omdat het gericht is op de korte termijn omzet en dat, dat is waar veel bedrijven juist nu extra behoefte aan hebben.

Dat lijkt me mosterd na de maaltijd, maar ok, het kan een soort van overlevingsstrategie zijn. Heb ik dan iets tegen cold calling? Nee hoor. Ik doe het zelf ook nog geregeld. Alleen niet als leeuwendeel van mijn lead generatie.

Mond-tot-mond vertegenwoordigt ruim een 3e daar waar het nieuwe leads betreft. De vraag is of bedrijven zich hiervan bewust zijn en hier ook proactief mee omgaan? Ik zie dat helaas zeer weinig. Terwijl als je het inzet en actief combineert met Internet mogelijkheden je heel veel voor elkaar kunt krijgen.

Want zoveel verkopers spreek ik niet die zo enorm gek zijn op al dat koude bellen.

Hier de gehele uitslag: 

Poll

{ 4 comments… read them below or add one }

Majic 1 September 29, 2009 at 22:59

Je hebt gelijk in je prognose. Helaas kun je nieuwe salesmensen moeilijk zonder cold calling laten slagen. Bedrijven hebben door het snelle verloop van talent vaak niet de gelegenheid mensen naar de volgende fasen op te leiden.
De organisaties waarbij het verloop laag is, hebben vaak door dat het genereren van leads een combinatie van verschillende methodes is.
Cold calling is hier een onderdeel van uiteraard, maar mond-tot-mond begint een belangrijker factor te spelen.

Rikkert Walbeek October 1, 2009 at 7:19

Ik kan je niet helemaal volgen waar het de volgende fasen betreft Majic.

Wel als je zegt dat mond-to-mond steeds belangrijker wordt. Dat geldt ook digitaal.

groet, Rikkert

Niels Buijs October 15, 2009 at 16:28

Eens met Rikkert!

Wellicht zou je eens moeten kijken of je mond-tot-mond kunt belonen!

Brengt een huidige klant, een nieuwe klant aan? Wordt de huidige klant gestimuleerd om nogmaals een klant aan te dragen?

Rikkert Walbeek October 15, 2009 at 19:20

Goede aanvulling Niels.
Wij doen dat. Ik denk de meeste bedrijven ook.
Toch?
Maar proactief op gang brengen, dat is een goede aanvulling!
groet, Rikkert

Leave a Comment

Previous post:

Next post: