Luistert!

by Rikkert Walbeek on 14 March, 2006

Een paar dagen terug was ik op een borrel waar ik weer iets heb meegemaakt dat ik even kwijt moet. Het was zo’n typische netwerkborrel waar te veel mensen rondlopen die alleen maar op zoek zijn naar business. Maar dat terzijde.

Ik werd aangesproken door een man die zich introduceerde als sales trainer. Vervolgens begint hij een heel verhaal af te steken dat training voor sales mensen zo belangrijk is en dat hij een zeer ervaren verkoper is die van trainen zijn vak heeft gemaakt. Hij legt voornamelijk nadruk op luisteren tijdens zijn trainingen, want dat zouden veel verkopers te vaak vergeten. Luisteren.

Vervolgens ratelde hij maar door dat hij ook onze mensen zou kunnen trainen en dat hij binnenkort een afspraak met me wil maken. Want dat zou ons een heel stuk verder helpen, en zo ging hij nog wel even door……

Toen ik hem vroeg waarom luisteren dan zo belangrijk is antwoordde hij dat je er met luisteren achter komt wat je klant eigenlijk wil. En vervolgens trok hij nog een trommel met lulkoek open over hoe goed hij dat onze mensen wel niet kon leren.

Ik heb hem gevraagd wat wij dan eigenlijk willen. Het bleef even stil. Toen heb ik hem maar de tip gegeven dat hij misschien een vraag had kunnen stellen. Had hij vervolgens zijn luistertechnieken toe kunnen passen.

Daarna ben ik maar een drankje gaan halen, het was tenslotte een borrelbijeenkomst.

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: