Veel verkopers hebben de neiging om meer te beloven dan ze waar kunnen maken. Met als gevolg dat de klant wordt teleurgesteld. Zonde, want het kan ook anders. Beloof nu eens iets minder en verras de klant door meer te doen.
De klant vraagt bijvoorbeeld om een offerte. Als verkoper heb je al snel de neiging om te beloven dat die offerte aanstaande vrijdag bij de klant ligt. En ach, wat maakt het dan uit als dat een dag later wordt? Heel veel! Je hebt de klant namelijk iets beloofd en niet waargemaakt. En dat al in het offerte stadium. Veel klanten zullen dat als teleurstellend ervaren. Sommigen zullen zelfs aan je geloofwaardigheid gaan twijfelen.
Mijn advies is om de klant iets te beloven dat je ook waar kan maken. Sterker nog, tel gerust een dag op bij de beloofde datum. Vertel de klant dat je er alles aan zal doen om de offerte dinsdag op zijn bureau te hebben liggen. En zorg dan dat die offerte er al een dag eerder ligt. De klant zal als gevolg daarvan blij verrast zijn. Je komt niet alleen je belofte na, nee, je overtreft zelfs je eigen belofte. Dat wekt direct vertrouwen!
Deze simpele tip is makkelijk toe te passen en levert heel veel op, zonder dat je eigenlijk iets extra’s hoeft te doen.
Comments on this entry are closed.