Netwerkende verkopers

by Rikkert Walbeek on 25 February, 2008

Onlangs was ik op een netwerkborrel waar heel erg veel salesmensen rondliepen. Daar bleek mij helaas maar weer eens dat veel verkopers niet weten dat een ‘netwerkpraatje’ iets anders is dan een salespitch.

Na ongeveer 10 verschillende mensen te hebben gesproken die me allemaal wat probeerden te verkopen ben ik maar aan de bar gaan zitten. Daar kwam ik gelukkig iemand tegen die ook geen zin meer had in al die pitches. Waarop een bijzonder leuk gesprek volgde.

Op een (netwerk) bijeenkomst heb je de mogelijkheid veel verschillende mensen te ontmoeten. Dat is leuk want zo kun je op een ontspannen manier leuke mensen leren kennen. Mensen die je wellicht boeien door hun verhaal. Mensen die iets te bieden hebben waar je naar op zoek bent. Of ‘gewoon’ mensen met wie je een leuk gesprek kunt voeren.

Ik ga meestal voor dat laatste. Ik vind het leuk om mensen ‘hun verhaal’ te horen. En daarmee bedoel ik niet hun sales pitch. Nee, het verhaal waarom ze doen wat ze doen.

Maar zodra je een zaal vol verkopers hebt dan lijkt het wel op een wedstrijdje pitchen. Wie kan z;n eigen verhaal het mooist vertellen.

Toppunt was de man die mij 10 (!) minuten lang vertelde wat zijn bedrijf allemaal deed om de verkopers van zijn opdrachtgevers beter te laten verkopen. Na die pitch duwde hij me zijn kaartje in mijn hand met de toevoeging dat ik maar eens op zijn website moest kijken. Einde gesprek.

Het zal geen verrassing zijn dat ik die moeite niet heb genomen. Wel kwam zijn kaartje later nog heel erg goed van pas. Ik moest namelijk even een telefoonnummer van iemand opschrijven……

{ 14 comments… read them below or add one }

Dennis Wijnberg (JR Online) February 25, 2008 at 15:49

Een goede verkoper luistert beter dan hij praat.

Rikkert Walbeek February 25, 2008 at 15:58

Helemaal eens Dennis. En het liefst ook niet tegelijk.

groet, Rikkert

Dennis Wijnberg (JR Online) February 25, 2008 at 16:03

Inderdaad. Want dan ga je aannames doen.

Stel eerst gewoon vragen, tot in detail. Alles wat je te binnen schiet gewoon vragen. Zorg dat ze gaan vertellen!

Geef samenvattingen van wat de ander zegt in je eigen woorden en zij zullen direct weer verder gaan met vertellen!

Rikkert Walbeek February 25, 2008 at 16:08

Zo ver wil ik nog niet eens gaan. Het ging mij er eigenlijk om dat een ‘netwerkpraatje’ geen salescall is.
Op een (netwerk) borrel zou je ook helemaal geen sales in je achterhoofd moeten hebben.
Maar ‘gewoon’ met mensen in gesprek gaan, zonder bij elk gesprek te denken hoe je die persoon klant zou kunnen maken.

Zodra je zo gesprekken aangaat heb je veelal een leuke avond/middag, ontmoet je veel leuke mensen. Daar ging het mij om.

groet, Rikkert

Arno Diepeveen February 25, 2008 at 21:33

Ik ga altijd voor die borrel, maar dat schijnt inderdaad niemand te begrijpen…. Het mooie is dat serieuze klanten zelden op zo’n bijeenkomst verschijnen. Of ik mis ze…..

Dat kan dan weer met die borrel te maken hebben, niet?

Rikkert Walbeek February 25, 2008 at 23:34

;-))

BJ den Uijl February 26, 2008 at 12:59

wat te doen met een zaal vol luisteraars ?…. doe dan toch maar die borrel

Rikkert Walbeek February 26, 2008 at 14:54

;-)) ;-))

Daan Noordeloos March 3, 2008 at 23:18

Hear, hear…

Wat je beschrijft is niet alleen op netwerkborrels, maar op alle plekken waar veel leveranciers en prospects samen komen, zoals beurzen etc. Wat mij helpt in deze situaties is ervoor te zorgen dat ik niet alleen mijn oren open heb staan voor wat ik kan halen, maar ook wat ik kan brengen.

Op netwerkborrels ben ik zelf doorgaans niet in mijn element, maar als ik er ben probeer ik in ieder geval te luisteren naar wat er speelt, en te kijken of ik een intressante prospect ook ergens mee kan helpen zonder direct mijn dienstverlening te pitchen.

Dat kan een tip zijn, een idee of een lead. Als het maar oprecht en concreet is. Het gaat om het gebaar van het geven en het principe van de wederkeringheid.

Daarna kun je met het grootste gemak je kaartje geven en zeggen; Als ik nogmaals van dienst kan zijn moet je me maar bellen. Of; Wellicht kun je mij ook op weg helpen, ik zou graag een afspraak maken met…

Zo wordt zo’n avond een leuke uitdaging, en ik durf te wedden dat je er meer leads en een beter netwerk aan over houdt omdat je noodgedwongen gaat luisteren en meedenken met de mensen die er rondlopen zonder dat je direct iets verkoopt anders dan jezelf…

Grt
Daan

Rikkert Walbeek March 4, 2008 at 16:11

Ik hoor wat je zegt Daan!

groet, Rikkert

Dennis van Veelen March 7, 2008 at 22:40

Netwerkborrels, de naam zegt het natuurlijk al. Bouw je netwerk op, zoek je een netwerk vol mensen die je alleen maar ongevraagd zaken aanbieden? Nee toch? Dat wordt nooit een constructief netwerk. Kijk naar je vriendenkring, blijf je die je salespitch vertellen en word je er zelf vrolijk van als je vrienden je blijven vertellen hoe goed ze zijn en je kunnen ondersteunen in iets wat je niet nodig hebt? Ik denk niet dat er veel vrienden overblijven… Dus toch maar aan de bar een gezellige borrel drinken?

Rikkert Walbeek March 9, 2008 at 20:08

Spijker op z’n kop Dennis.

groet, Rikkert

Dennis van Veelen March 15, 2008 at 9:35

wordt het toch nog gezellig aan die bar als ik het hier zo lees 🙂

Jacques Bonneur April 2, 2008 at 15:08

Met alle respect, is een lidmaatschap Pinkstergemeente niets voor jullie.. ?

Leave a Comment

Previous post:

Next post: