Ik krijg nog wel eens de vraag welke onderwerpen je dient te vermijden in een salesgesprek. Daar heb ik eigenlijk maar 1 simpel antwoord op. Namelijk dat je nooit over godsdienst politiek en sex praat, in een salescall.
Zijn alle andere onderwerpen dan ‘gewoon’ toegestaan? Dat is ook weer te kort door de bocht. Je zult in een gesprek zelf moeten aanvoelen welke controversiële onderwerpen je wel en niet aanhaalt. Goede tip is om de klant ‘te volgen’ als het gaat om de keuze van zulke onderwerpen. Maar blijf in ieder geval wel bij jezelf. Ga de klant niet naar de mond praten, dat loopt bijna altijd fout. Je valt door de mand en bent dan nooit meer betrouwbaar.
Eigenlijk hangt het natuurlijk ook af van de intensiteit van de relatie die je met je contactpersoon hebt. Met klanten ‘waar het mee klikt’ en die je al lang en goed kent is het veelal makkelijker om onderwerpen te bespreken die buiten het zakelijk blikveld vallen.
Maar vermijd altijd de eerder genoemde drie: godsdienst, politiek en sex. De kans dat je niet op 1 lijn zit met je gesprekspartner is erg groot. Het zijn ook onderwerpen die het risico hebben tot emotionele discussies te leiden. Dat zou je niet moeten willen, in een salesgesprek.
Maar wat dan als je met een klant uit eten bent en gaande het diner de onderwerpen persoonlijker worden. Dat kan juist goed uitpakken. Je mag best in een goede klantrelatie wat meer van jezelf en je privé-situatie laten zien. Zakelijke contacten kunnen (zaken)vrienden worden. Helemaal goed.
Maar ook dan zou je ‘de drie’ moeten vermijden. Het zijn onderwerpen waar menden persoonlijk door geraakt kunnen worden. Of erger, zich persoonlijk aangevallen kunnen voelen. Met als gevolg dat je een goede relatie op het spel zet.
Maar in veel gevallen voel je zelf prima aan wat je wel en wat je niet kunt bespreken met een klant.
Comments on this entry are closed.