Kent u ze? Van die ‘oudere’ verkopers die het allemaal al wel weten. Die alles al hebben meegemaakt en die je echt niets meer hoeft te vertellen. Van die oude rotten in het sales vak die van niemand meer iets aan willen nemen. Of kunnen nemen.
In veel organisaties zit er nog wel zo eentje. Veelal iemand die er al jaren zit en onderdeel van het meubilair is geworden. Zo’n onderuitgezakte sales die ongeïnteresseerd aan de salesmeeting deelneemt en op alles wel wat heeft aan te merken.
Dit soort types kunnen desastreus zijn voor de sfeer in een team. Ze ondermijnen namelijk in veel gevallen het management. Maar erger is dat ze de sfeer negatief beïnvloeden. Soms zelf trekken ze de ‘jonge honden’ mee in hun klaagzang.
En dat is precies waar het misgaat. Dat is het moment om (keihard) in te grijpen. Omzet technisch hebben ze soms nog best hun waarde. Maar zodra ze de rest van het salesteam in een negatieve spiraal brengen dan moet er iets gebeuren.
Anders leidt dat namelijk tot een mand vol met rotte appelen, en dan kan de hele mand weg. Beter dan om die ene rotte appel te genezen en als dat niet lukt om ‘m weg te gooien.
Een salesteam drijft onder andere op de energie en het enthousiasme binnen een team. Als dat wordt ondermijnt moet je als salesmanagement ingrijpen. Het is de taak van salesmanagement om te zorgen voor een continue stroom van energie en enthousiasme binnen het team en voor de individuele verkopers.
De beschreven ‘oudere’ verkopers kunnen niet getolereerd worden. Overigens zijn goede sales managers ook in staat om die ‘oudere’ verkopers weer enthousiast op de rit te krijgen!
Oh ja, laatst sprak ik een ‘oudere’ verkoper van begin 30…….
Helaas zitten hier ook juridische aspecten aan die dit erg lastig kunnen maken, zeker als het goed gaat met een organisatie.
Je zult het in het ergste geval moeten ontslaan, maar dat kan niet omdat ze een dienstverband voor onbepaalde tijd hebben en je dus toestemming voor ontslag moet aanvragen bij het UWV/CWI. Je zult het dus eens moeten worden over een gouden handdruk. En dat gaat veel geld kosten. En krijg je dat geld los bij een directie of krijg je de bal als salesmanager terug onder het mom van “het is jouw taak om mensen te motiveren”?
Met andere woorden, het is niet een probleem van het salesteam, maar van de hele organisatie.
Dennis, ik snap je punt maar een niet presterend salesteam kost vele malen meer.
Zeker op de lange termijn!
Dus die ene rotte appel moet of ‘genezen’ of de mand uit. Dat doet misschien even ‘pijn’ maar die ‘pijn’ is echt minder dan de appel door laten rotten waardoor op termijn de hele mand appels weg kan.
groet, Rikkert
Klopt helemaal, ben het ook helemaal met je eens! Alleen met een beetje pech kost dat je snel twee jaarsalarissen, dat geld moet er wel zijn natuurlijk.
Maar zoals in het FC Twente stadion op een groot spandoek staat: “Dit is Twente – aanpassen of oprotten.”
;-)), zo is het Dennis!
groet, Rikkert
Hallo zeg,
wat is dit nu weer voor tendentieuze berichtgeving, alsof alle senioren infantiele, ongeinteresseerde, ongemotiveerde medewerkers zouden zijn.
Echt weer de hedendaagse medianorm, negatieve berichtgeving in optima forma. Ik ben er van overtuigd dat indien de media zich minder negatief over de crisis had uitgelaten deze absoluut minder hevig had geweest.
In mijn tak van sport ben ik samen met 5 collega’s verantwoordelijk voor 40 mio omzet.
Drie van de 6 zijn 50+, hebben een gigantische berg kennis en ervaring waar onze opdrachtgevers de vruchten van kunnen plukken (en wij de omzet). Kijk ik naar ons team dan zie ik een gezonde mix van “jonge honden” en “oude rotten” die gezamelijk “de klus” klaren.
Kijk ik terug op mijn lange commerciele (en adviserende) loopbaan dan kan ik eveneens de nodige negatieve punten van de coming generatie opsommen. Het is maar net van welk standpunt je het bekijkt: het glas is halfvol of halfleeg.
Dus: ‘Never waiste a good crisis……” en laten wij gewoon aan de slag gaan, maak gebruik van de (nog) aanwezige kennis en gemotiveerde vijftigers.
Dank voor je opmerkingen Marcel.
Blijkbaar ben ik er niet in geslaagd om duidelijk te maken dat mijn stukje geheel los staat van leeftijd maar alles van doen heeft met de instelling.
Ik wilde de jonge honden instelling afzetten tegen de bekende oude zakken instelling. Los van leeftijd.
Ik had gehoopt dat mijn laatste opmerking over ‘ouder verkopers’ van begin 30 de nuance aan zou geven.
Helaas is mij dat niet gelukt.
groet, Rikkert
Ik heb hier veel artikelen gelezen. Goede en slechte, maar nog nooit zo’n lulverhaal. En dan later rechtpraten dat je met ouwe lullen ook dertigers kan bedoelen.
Ik weet niet hoe jij al die artikelen leest Koert. Die 30’er noem ik namelijk in de laatste zin. Dat heeft niets te maken met achteraf recht praten.
Voor wat betreft jouw waardebepaling aangaande dit artikel schiet mij slechts een heel oud gezegde te binnen: ‘Wie de schoen past, trekke hem aan’.
groet, Rikkert
Rikkert,
Dat klopt, ik ben 65, maar werk nog als een jonge hond en ik bestudeer nog steeds het vak.
Schrijf voortaan wat je bedoelt, want ik denk dat je bedoelt wat je schrijft.
Groet,
Koert
Blijkbaar ligt dit onderwerp nogal gevoelig.
Ik vind dat Rikkert in zijn artikel juist aangeeft dat er van die mensen zijn binnen organisaties. Dat wil niet zeggen dat iedere oudere verkoper zo is toch? Omgekeerd onevenredig noemen we dat. Vandaar ook de aanhalingstekens om oudere.
Hij zegt volgens mij helemaal nergens dat het voor de gehele groep mensen gaat die in hun tweede jeugd zitten.
Daarnaast gaat Rikkert in zijn artikel in op gedrag, niet op mensen. Hij beschrijft welk gedrag hem hekelt en waarom.
Dus voelt u zich vooral niet aangevallen door een artikel waarin een subpopulatie wordt beschreven waarin u zichzelf niet herkent. Wees trots op het feit dat u zich niet tot die “oudere” verkopers hoeft te rekenen.
Dank je wel Dennis.
Bijzonder treffend!
groet, Rikkert
Beste Rikkert,
Goed verhaal, het klopt wat je zegt , ik ken ze persoonlijk.Ze denken dat ze niets meer hoeven te leren en alles hebben meegemaakt. Ze vergeten echter dat het vak constant aan verandering onderhevig is. s Het heeft inderdaad niets te maken met je leeftijd (age is just a number). het heeft alles te maken met je instelling. Ik ben pas 55 en die schoen past mij dus echt niet. Ik denk alleen dat de tegenstanders van dit verhaal op het verkeerde been zijn gezet door het begeleidende fotootje.
groet, Ger
Dank je wel Ger, voor je bijdrage.
De foto kan inderdaad anders doen vermoeden.
Maar jeetje, je mag van verkopers toch verwachten dat ze niet blind afgaan op een eerste indruk?
groet, Rikkert
Beste Rikkert,
Rikkert, Rikkert, de eerste indruk is tocht het belangrijkst voor ons? En verwachtingen zijn killing in de verkoop ;)…..(When u asume, you mak an ass out of u and me)
groet Ger
Van aannames weet ik dat wij die niet mogen doen Ger. Maar mogen we nu ook al niets meer verwachten? 😉
groet, Rikkert
Wat een slecht geschreven stuk. Er zijn genoeg jonge honden die negatief zijn. Ik vind het compleet waardeloos dat de dit stempel op een oude rot wordt geplakt. En bovendien lijkt me dit ook erg vals. Ik kom niet meer op deze site vanaf nu.
Kees, in mijn artikel zeg ik nergens dat er geen negatieve jonge honden zijn.
Ook stel ik nergens dat alle oude rotten negatief zijn. Ik vind het jammer dat je dat wel zo hebt opgevat.
Ook vind ik het spijtig dat je hierdoor niet meer terug wilt komen.
groet, Rikkert
Lieve Kees,
Dan heeft het voor mij ook geen zin om erop te reageren, is het wel? Wie leg je nu een beperking op met deze “sanctie”; jezelf of Rikkert?
Kees, je zegt nu eigenlijk dat er geen slechte bakkers zijn omdat er genoeg slagers zijn die slecht brood bakken.
Mag ik er een tegenvraag op stellen? Gras is groen. Betekent dat dan ook mijn pen niet groen kan zijn omdat gras dat al is?
Hoewel ik de stukjes van Rikkert graag lees, ontkom ik ook niet aan de gedachte van een simplistische invalshoek.
Naar mijn mening dient elke medewerker in een team, in casu een sales, zich bewust te zijn van verandering. Maar het doel op zich is niet verandering!
Ook ik was eens een jonge hond die als nieuweling bij een bedrijf kwam. En met mijn vers ingebrande studiekennis wel eventjes kwam vertellen hoe het anders – lees: beter – moest. NOT!
Uit dit artikel komt niet naar voren dat agressieve jonge sales met nieuwe soms doldrieste acties een desastreuse impact hebben op de omzet en winstgevendheid op langere termijn . Iets dat oudere en ervaren sales niet meer doen omdat ze al heel lang weten dat verandering tijd kost – is het niet bij je eigen organisatie, dan wel bij die van de klant!
Ik verwacht dat ik over een groot aantal jaren ook zo’n oudere ervaren sales ben, die niet te beroerd is om te luisteren, maar die ook eens kan zeggen: jongens, zo gaat het nu eenmaal niet in onze wereld…
Rikkert, gezien de uitersten van reacties heb je wel wat losgemaakt. Maar ik vraag me af of je dat vooraf hebt doorzien.
Groet
Jan
Dank je wel voor je opmerkingen Jan!
Natuurlijk wist ik dat de foto in combinatie met de titel mensen op het verkeerde been zou kunnen zetten. Dat sommigen het zichzelf zo persoonlijk hebben aangetrokken had ik inderdaad niet voorzien.
Nogmaals, het ging in dit artikel niet om leeftijd maar om instelling.
Dit weblog bevat ondertussen bijna 500 artikelen over sales. Steeds weer probeer ik 1 specifiek onderwerp(je) te belichten. Omdat blog artikelen in mijn optiek vluchtig en niet te lang moeten zijn beperk ik me dus ook zoveel mogelijk tot dat ene onderwerp in een artikel.
Dat betekent dan ook dat soms de nuance wat vervaagt of dat zaken soms wat ‘simplistisch’ belicht worden.
Dat hangt nu eenmaal samen met de vorm die ik kies.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.