Sales is een Vak header image 1

Pak met stropdas

October 19th, 2007 · 17 Comments

De afgelopen tijd heb ik meermaals de discussie gevoerd over hoe gekleed te gaan als account manager. De aanleiding voor die discussie was een commercieel directeur die vond dat zijn verkopers altijd in pak met stropdas moesten lopen. Ook op ‘binnendagen’.

Zijn stelling was dat er elk moment een klant het pand kan betreden en dat hij wilde dat iedereen er altijd piekfijn uitziet. Dat hoorde bij de uitstraling van zijn bedrijf. Het dragen van een pak met stropdas straalt professionaliteit uit, wat past bij hun dienstverlening.

Op zich niets mis mee, hoewel ik een andere mening ben toegedaan. Zelf draag ik eigenlijk nooit meer een stropdas. Ik heb niet het idee dat mij dat minder professioneel maakt. En op ‘binnendagen’ laat ik ook geregeld mijn pak thuis.

Desalniettemin heeft het ook te maken met de bedrijfscultuur. Als iedereen altijd in pak met stropdas loopt dan laat je daarmee wel ‘iets’ zien als bedrijf. Het gaat mij persoonlijk echter te ver om te stellen dat mensen zonder pak niet professioneel over komen.

Indien je bij klanten op bezoek gaat lijkt het mij het handigst om je enigszins te conformeren aan dresscode van die klant. Dus als iedereen daar in pak en stropdas loopt kun je beter niet in je spijkerbroek gaan. Een pak aantrekken is dan handiger. Of je dan ook een stropdas omdoet moet je zelf bepalen. Ik meen dat het dragen van een stropdas dan niet per se hoeft.

Wat een veel belangrijkere rol speelt in dit vraagstuk is je totale uitstraling. Ik ken mensen in pak die de uitstraling hebben van een uitgebloeide tulp. Zo ook, mensen die in spijkerbroek lopen en een uitstraling hebben waar velen nog een puntje aan kunnen zuigen.

Kleding zou een afgeleide moeten zijn van je innerlijk. Natuurlijk bepaalt je kledingkeuze mede de eerste indruk die je maakt. Maar ik zie liever iemand in een spijkerbroek die er verzorgd en piekfijn uitziet dan iemand in een te groot pak met een foute kleur overhemd.

Het probleem is wel dat Nederlanders (even in hokjes denken) veelal niet zo best gekleed gaan als ze ‘business casual’ dragen. Dan is een pak misschien ook wel veiliger.

Maar uitgangspunt blijft wel altijd het ‘totale plaatje’. Die eerder genoemde uitgebloeide tulp kun je wel in een maatpak hijsen maar het blijft een mistroostige verschijning. Of: “Ook al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding”.

Bedrijven met een (te) strakke dresscode zouden zich ook eens moeten richten op de uitstraling van hun verkopers (voor de rest van het personeel geldt overigens hetzelfde).

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons:
Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Tags: Algemeen · Sales tips

17 responses so far ↓

  • Robby Krist // Oct 19, 2007 at 14:33

    Hoi Rikkert,

    Dit blijft altijd een issue. Maar het ligt ook grotendeels aan het product dat je wilt verkopen.

    Zo heb ik meegemaakt dat we een pitch hadden tussen 2 reclamebureau’s wij het niet zijn geworden, omdat we er uitzagen als ‘maar’ wat account managers en zo niet creatief genoeg konden zijn voor die opdracht. Vanaf toen heeft het reclamebureau besloten nooit meer een stropdas te dragen bij pitches en acquisities. Om juist proffesioneler over te komen als reclame bureau.

    Groeten,

    Robby Krist

  • Rikkert Walbeek // Oct 19, 2007 at 14:47

    Dank voor je aanvulling Robby. Zo zie je maar. Elke situatie kent zijn eigen professionaliteit.

    Mooi voorbeeld!

    groet, Rikkert

  • Bas van de Haterd // Oct 20, 2007 at 12:58

    Het is 100% afhankelijk wat je wilt verkopen en uitstralen. Ik heb ooit ergens gesolliciteert voor een binnendienst verkoop functie (wel account management noemde ze het, salaris was er ook naar, maar telefonisch). Men eiste ook dat iedereen daar altijd een pak aanhad (de mannen tenminste, voor vrouwen schijnt die lat altijd lager te liggen, maar dat is een andere discussie (wel een leuke, wat is nu fatsoendelijk voor een vrouw om te dragen).

    Hoe dan ook, ik draag zelf nooit meer een stropdas (met een hele enkele uitzondering) en enkel nog een pak als ik les geef. Zelfs bij klant of relatie bezoeken heb ik vaak niet eens meer een pak aan. In de nieuwe media wereld (ook sales) is dat de normaalste zaak van de wereld ben ik achter gekomen, ik was erg vaak overdressed.

    Het is ook een stukje imago. Ik noem mezelf professioneel bemoeial, daarmee ‘brand’ ik mezelf als onconformistisch en tegendraads. In pak verschijnen is dan in ‘in line’ met mijn imago, men verwacht het ook niet van me. Aan de andere kant, bij een bank pas ik me dan weer aan dat een pak er wel bij hoort, maar geen das. En zoals ik al zeg: lesgeven zonder een pak (hoewel het jasje meteen uitgaat) doe ik ook niet, je wordt dan net iets serieuzer genomen doorgaans. De stropdassen bewaar ik voor bruiloften en begrafenissen.

  • Rikkert Walbeek // Oct 21, 2007 at 6:23

    Bas, je hebt gelijk dat kledingleuze afhankelijk is van de situatie. Echter wilde ik met deze post daar iets aan toevoegen, namelijk dat ook uitstraling een belangrijke rol speelt. Uitstraling krijg je niet door een pak en ook niet door juist geen pak te dragen.

    Overigens laat jij zien dat je jezelf niet laat leiden door een dresscode. Prima dus.

    Discussie over kleding voor dames is inderdaad ook een mooie. Die onthoud ik.

    groet, Rikkert

  • Dennis Wijnberg (JR Online) // Oct 22, 2007 at 8:04

    @ Bas, goed verhaal alleen schrijf “proffesioneler” dan wel met 1 f en twee maal een s ;)

    Ik denk dat het ook te maken heeft met je authenticiteit, ik ben nog maar een ‘broekje’ in dit vak (20jr) maar weet wel dat als ik in een veel te duur pak kom aanzetten dat dit mij minder geloofwaardig maakt.
    Daarom denk ik dat in mijn geval (i.c.m. mijn branche) een spijkerbroek met blouse en colbert in veel gevallen veel geloofwaardiger maakt.

    Maargoed, soms moet je gewoon een pak aan omdat de klant een ministerie is bijvoorbeeld. Je ontkomt er niet altijd aan.

  • Bas van de Haterd // Oct 22, 2007 at 20:04

    @Dennis: je hebt gelijk, ik ben de laatste tijd heel erg tikvouterig aan het worden.

    Denk trouwens niet dat je gelijk hebt wat betreft leeftijd, zelf ben ik relatief jong (29 pas) word ik doorgaans veel ouder geschat (ik kreeg laatst 48 naar mijn hoofd geslingerd, dat vond ik toch wel erg ver gaan), maar kan je door goed gekleed te gaan ook zorgen voor meer uitstraling. Je hoeft niet altijd je leeftijd te acteren zeg maar. Aan de andere kant, branche afhankelijk en zoals ik al eerder zei: je kan er juist ook een statement mee maken.

    @Rikkert: ik wacht in spanning je post over kleding voor sales vrouwen af. Ik kom regelmatig vrouwen tegen dat de één tegen de ander zegt: goh, wat zie je er leuk uit en dat ik denk: ja, en voor Kinkelute hoef je ook niet meer te winkelen :)

    (voor de niet Brabo’s onder ons: Kinkelute is een pré Carnavals bal met het thema hoeren en pooiers).

  • ronald sluiter // Nov 8, 2007 at 15:22

    Als je bij klanten strak in pak loopt met stropdas moet je dat intern ook doen. Je bent sales en sales is altijd professioneel. er komen klanten en leveranciers over de vloer. Denk je eens in wat voor indruk je achterlaat als alle sales mensen in pak lopen. Professionaliteit!!!!

    Enne….moet sales niet bij klanten zitten? ;-)

    Ronald Sluiter
    ViCre – Sales & Enterprise Intelligence

  • Rikkert Walbeek // Nov 8, 2007 at 15:47

    Dank voor je comment Ronald. De gedachte achter deze post is wat mij betreft, om aan te geven dat uitstraling niet afhangt van een strak pak.

    Ik geloof ook niet dat sales alleen maar professioneel zijn als ze (altijd) een strak pak dragen. Maar goed, iedereen zo zijn eigen mening.

    En ja, sales ‘hoort’ buiten te zijn…. ;-) )

    groet, Rikkert

  • Mark van der Maas // Nov 9, 2007 at 11:34

    De keuze van kleding en accesoires is erg afhankelijk van de tak van sport (en soms persoon). Dat is het lastige.
    Bedenk wat de klant verwacht van een professioneel persoon in jouw branche. Weet je dat niet, vraag het dan aan iemand. Krijg je er geen beeld van dan kun je bijvoorbeeld ook de dresscode van de klant als basis nemen en daar een schepje bovenop doen. Niet te veel want dat creert afstand.

  • Dennis Verbeek // Nov 12, 2007 at 12:23

    Beste Allen,

    Mijns inziens is een pak en dan vooral incluis een stropdas volledig passé in een salesfunctie. Het zal vaak eerder als glad worden bestempeld (uitgezonderd de conservatieve banken&verzekeringenbranche). Dit is mijn ervaring, denk aan de zwetende man strak in het pak op een zwoele zomerdag. Deze zou je toch niet serieus kunnen nemen. Ga uit van je eigen (saleskrachten) en laat je persoonlijkheid zien, dit komt bij prospects en relaties veel overwichtiger over en zal je sneller een deal closen. Account managers die allen intern strak in pak lopen wekt vaak een boilerroomgevoel of nog erger een pyramidegevoel op. Wellicht enigszins gecharcheerd maak hopelijk valt zo het kwartje sneller.
    Dennis V
    Key Account Manager

  • Rikkert Walbeek // Nov 12, 2007 at 14:33

    Wat kleding al niet los kan maken…..
    Zoveel mensen, zoveel meningen.

    groet, Rikkert

  • Bas van de Haterd // Nov 14, 2007 at 10:56

    Vandaag op HRlog een stemming geopend, is een stropdas in een sollicitatie procedure verplicht? Ik denk dat ook dat 100% afhangt van de job waarvoor je gaat. Bij sales wel, bij IT’ers niet.

  • Karel Do // Jul 24, 2008 at 14:16

    Ik ben zelf ondernemer, net als veel vrienden van mij. Wij hebben allemaal dezelfde mening over sollicitanten: Geen pak en stropdas, geen baan. Netjes kleden is een vorm van respect voor degene die je aankijkt en innerlijke beschaving!

  • Rikkert Walbeek // Jul 24, 2008 at 15:12

    Dank voor je reactie Karel. Hoewel ik een andere mening ben toegedaan.

    Maar jij bepaalt als ondernemer natuurlijk zelf de dresscode binnen jouw bedrijf.

    In mijn artikel ging het mij ook niet zozeer om het wel of niet dragen van een stropdas. Maar om het ‘totaal plaatje’. Uitstraling maakt daar een onderdeel van uit. Een stropdas overigens ook.

    groet, Rikkert

  • Jim Looise // Dec 12, 2009 at 8:53

    Allereerst moet het van mijn hart dat Dennis Wijnberg sterk is in het corrigeren van spelfouten. Echter weet hij niet dat een blouse voor dames is en dat heren een een (over)hemd dragen.;-)

    Verder zou een juiste verkoper een kameleon moeten zijn. Ik heb enkele jaren voor een leasemaatschappij gewerkt en kwam over de vloer bij de bakker op de hoek, maar ook bij grote multinationals. Mijn credo is dan ook dat je het over “schaften en lunchen” moet kunnen hebben. Een goede commerciële dame of heer weet zich aan te passen aan de klant en daarbij de juiste uitstraling te creëren.

    Jaren terug ben ik met mij toenmalige directeur bij het kledingmerk Diesel op bezoek geweest. Geheel in pak met stropdas stonden wij op de stoep. Na afloop van het gesprek stonden wij weer buiten met allebei een Diesel t-shirt in de handen en het verzoek om bij een volgende bezoek deze aan te trekken omdat een pak en das niet paste bij de uitstraling van de onderneming.

    I rest my case…..

  • Rikkert Walbeek // Dec 13, 2009 at 7:33

    Jim, ik waardeer Dennis bijzonder omdat hij veelvuldig inhoudelijk zinvolle en constructieve opmerkingen maakt. Dat daar eens een keer een foutje insluipt is dan maar zo.

    Ik meen dat de opmerkingen van Dennis over authenticiteit en vervolgens je kledingkeuze wat aanpassen precies is wat ik bedoel met ‘uitstraling’.
    Authenticiteit is daarbij de basis en kledingkeuze daarvan een afgeleide.

    groet, Rikkert

  • Lobke // May 17, 2010 at 12:18

    Leuke discussie…Mijns inziens is uiteindelijk een verzorgde uitstraling vele malen belangrijker dan de kleding die je aan hebt. Kleding is maar kleding toch? Toch toont het dragen van een pak met stropdas respect aan de klant, of met welke persoon je in gesprek bent. Bij een reclamebureau kan ik me voorstellen dat het belangrijk is om creatief over te komen. Dat is in dit geval belangrijker dan het dragen van een stropdas zo lijkt me. Ik erger me overigens behoorlijk aan politici zonder stropdas. Gelukkig zien we dat de laatste tijd niet veel meer. Ik vind het ook iets met normen en waarden te maken hebben. De regeerders van ons land horen naar mijn idee een voorbeeld te zijn. Als politici als voorbeeld geven dat een stropdas niet meer gedragen hoeft te worden, werkt dit door in vele branches. In Duitsland bijvoorbeeld worden nog veel stropdassen gedragen, ik heb het idee dat het bijdraagt aan respect voor elkaar.

Leave a Comment