Onlangs sprak ik een ondernemer die vertelde hoe hij zijn acquisitie deed. Of eigenlijk hoe hij dat niet deed. Klanten kwamen als vanzelf naar zijn bedrijf toe. Acquisitie had hij al jaren terug ‘opgegeven’.
Natuurlijk was ik bijzonder benieuwd hoe hij dat voor elkaar had gekregen. Simpel. Hij had een hekel aan sales en was veel liever bezig met het ontwikkelen van mooie dingen. En dat wisten zijn klanten te waarderen. Dat hij mooie dingen ontwikkelde.
Daardoor werd hij steeds vaker ergens voorgedragen. Doordat zijn klanten aan zijn potentiële klanten vertelden wat een goed werk hij wel niet voor hen had gedaan.
Maar door zijn ‘goede naam’ wisten bedrijven hem ook ‘spontaan’ te vinden. Immers, daar waar het zijn vakgebied betrof kwam steeds zijn naam naar voren.
Hij had het voor elkaar gekregen om de absolute status van expert te verkrijgen. Zijn autoriteit zorgde dat klanten niet om hem heen konden. Niet wilden ook overigens.
Hij ‘verloor’ ook nooit deals. Niet dat iedereen zaken met hem deed. Maar het deerde hem gewoon niet als iemand geen zaken met hem deed. Dan kon hij namelijk nog meer tijd een aandacht besteden aan mooie dingen ontwikkelen voor andere klanten.
De manier waarop hij zijn relaas deed was bijzonder aanstekelijk om naar te luisteren. De passie en het enthousiasme over zijn eigen vakgebied spatte er bijna letterlijk vanaf! Logisch dat mensen met hem in zee gingen. Luister een uur of 2 naar hem en je bent ‘verkocht’.
Een top-verkoper heeft het ”ons” gevoel ook meer! Verkopen vanuit passie en enthousiasme werkt erg goed en is zeer aanstekelijk!
Met een lekker muziekje in de auto zitten en je stapt met energie uit!
Helemaal mee eens Niels!
groet, Rikkert
Cool, dit klinkt als onze directeur George Smits.
Nu heb ik alleen het idee dat er meer aan actieve verkoop gedaan moet worden, om ons potentieel aan te boren.
Comments on this entry are closed.