Passie in sales

by Rikkert Walbeek on 4 May, 2009

passie-in-salesOp Personeellog.nl verscheen een mooi artikel over werknemers met passie, maar dan niet voor hun werk. Een uitdagende titel. Het gaat over werknemers die hun baan slechts vervullen om zo hun vrije tijd aan hun echte passie te besteden.

Met andere woorden, deze werknemers hebben een hele grote passie en zien hun baan als niet meer dan een middel. Het betrog hier overigens postbodes. Maar zou dat ook kunnen met verkopers?

Kun je het salesvak beoefenen zonder enige passie voor hetgeen je doet? Kun je volle bak er tegenaan als je geen passie hebt voor je eigen vakgebied? Kun je tegenslagen verwerken en telkens weer met volle overtuiging en enthousiasme naar klanten als je sales maar ‘bijzaak’ vindt?

Ik meen dat een postbode best z’n werk kan doen zonder passie. Maar een verkoper kan z’n vak toch onmogelijk bedrijven zonder op z’n minst een beetje passie. Hoe kun je nu iemand overtuigen als je zelf niets met je eigen vak hebt? Ik meen dat zoiets niet kan en gedoemd is te mislukken.

Goed, als je iets verkoopt waarvoor je heel veel passie hebt, dan weer wel. Dan hoef je niet per definitie passie te hebben voor het verkoopvak maar dan kan je op basis van de passie voor hetgeen je verkoopt ook succesvol zijn.

Zo zijn er ondernemers die zo vol vuur kunnen vertellen over hun bedrijf dat je direct van ze wilt kopen. En dat heeft dan niets met verkoopkunst te maken maar alles met het enthousiasme waarmee ze erover vertellen.

Maar professionele verkopers, dus mensen die van sales hun vak hebben gemaakt, moeten passie voor het salesvak hebben en dit uitstralen. Althans als ze succesvol willen zijn!

{ 2 comments… read them below or add one }

Frank May 6, 2009 at 17:18

Passie? Ik kan niet zonder! Passie is alles wat mij drijft! Rikkert, dat weet jij als geen ander, een verkoper needs the drive or he dies. Goed stuk weer! Ik ben in juli in NL, gaan we voor de koffie en appeltaart ;-). Op vrijdag ochtend geloof ik?
Echte SALES groeten Frank

Excellent Verkooptraining April 12, 2013 at 9:42

Enthousiasme en passie! Dat zijn de beste ingredienten om succevol te zijn. Laat de klant proeven wat je te bieden hebt door je passie te laten zien. Als je niet overtuigd bent van je toegevoegde waarde zal de klant je ook nooit enthousiams worden. Ik vind het zo mooi om enthousiasme verkopers te ontmoeten.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: