Pech onderweg

by Rikkert Walbeek on 26 September, 2008

Het gebeurt ons allemaal een keer. Vandaag was ik aan de beurt. Sleutels in contact laten zitten en vervolgens de deur van je auto dichtgooien. Daar sta je dan. Wat te doen?

Te ver van huis om even de reserve sleutel op te halen of iemand op en neer te laten rijden. Dus de ANWB gebeld. Of ik kon aantonen dat het echt wel mijn auto was. Nee, ik had geen papieren bij me.

Maar mijn visite kaartjes liggen in de auto en ik kan precies vertellen wat er in het handschoenenkastje ligt. En mijn sim-kaart zit in de auto.

Hulde aan de ANWB! Ze zijn secuur om niet zomaar elke auto voor een willekeurige voorbijganger open te maken. Maar binnen een half uur reed ik weer! Op naar volgende afspraak met nauwelijks ‘vertraging’ qua agenda planning.

Jarenlang vroeg ik me af waar ik eigenlijk lid voor was. Wat moet je met een hulpdienst voor pech onderweg? Zonde van het geld, toch? Toch niet. Vandaag kwam ik erachter waarom.

Toch is dat lidmaatschap me nooit echt ‘verkocht’. Nooit ben ik overtuigd door een hijgerige account manager of een overijverige telemarketeer. Toen wij onze eerste auto kochten zijn we ‘gewoon’ lid geworden. Dat was een vanzelfsprekendheid.

Verkopen vanuit vanzelfsprekendheid is 1. Maar dan moet dat vervolgens wel worden waargemaakt in de praktijk. Want ach, ze dachten toch niet echt dat ik ‘de kampioen’ echt elke maand trouw las? Of dat ik werkelijk in zou gaan op al dien mooie aanbiedingen uit de ANWB shop?

Nee, de ANWB is er om je eens in de zoveel jaar uit de brand te helpen. Dat ‘wist’ ik al die jaren wel. Maar nog nooit werd het aangetoond. Vandaag wel. Met een relatief simpele actie (mijn schuifdak stond gelukkig nog op een kier) hebben ze een lid voor het leven geworven.

Zo zie je maar. Goede service en echt klaar staan voor je klanten werkt!

De les voor ‘ons’ verkopers. Een concept verkopen is 1. Maar laten we nooit vergeten dat de mensen ‘in het veld’ het wel waar moeten maken. De ANWB heeft mij vandaag laten zien dat als de mensen in de ‘gele auto’s ‘ de klant goed helpen dat, dat meer effect heeft dan welke sales actie dan ook!

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: