Op SYNC staat een leuk stuk van Bart Nagel over lage prijzen en de perceptie van het hebben van lage prijzen. Wie veel wil verkopen, moet niet duur lijken is de strekking van discounters. Met leuke voorbeelden van o.a Media Markt, Route Mobiel en Dell.
Vaak blijkt het hebben van het imago goedkoop te zijn net zo belangrijk (of misschien zelfs belangrijker) dan het daadwerkelijk goedkoop zijn.
Lees hier het artikel.
Dit stuk lezende schoot me een verhaal te binnen dan ik ooit van een sales manager hoorde. Hij had een team verkopers dat met een foto ontwikkel apparaat de markt op moest. Ze verkochten voornamelijk aan foto speciaalzaken.
De zomer was een periode dat de omzet normaliter wat inzakte. Daarom had deze salesmanager een zomer actie bedacht. Normaal kosten die dingen 1500 gulden (ja, een verhaal uit de oudheid). De zomer actie was dat ze die apparaten konden aanbieden “van 2150 voor 1795 guldenâ€.
Het hele sales team kwam natuurlijk in opstand. Dit was niet te verkopen. In de moeilijke zomerperiode had hun salesmanager de prijs verhoogd. Geen gezeur, dit is de actie en daarmee uit en wie het meeste zou verkopen tijdens de zomer kon ook nog rekenen op een incentive.
Ze hebben nog nooit zo’n hoge omzet gedraaid als die zomer!
Comments on this entry are closed.