We kennen allemaal de jaarlijkse relatiegeschenken die met bijvoorbeeld Kerst ruimschoots worden uitgedeeld. Flesjes wijn staan volgens mij elk jaar bovenaan de lijst. Cadeautjes die nauwelijks van blijvende waarde zijn. Zouden deze presentjes de klantrelatie verstevigen? Verdiepen? Verankeren?
Ach, het zal een glimlach op gezichten toveren. Een lekker flesje wijn is tenslotte mooi meegenomen. Maar ik maak me sterk dat een maand later iemand nog weet van wie dat ene flesje in het wijnrek nu ook alweer was.
Wat nu als je iets geeft waarmee je de klant echt aan je organisatie verbindt? Iets dat van waarde is en blijft. Iets waarmee je de klant eigenlijk onderdeel van je organisatie maakt!
Hoe? Geeft je klant een aandeel in je bedrijf! Gewoon een echt aandeel waarop je jaarlijks dividend uitkeert.
Wat doet dat met het klantgevoel? Met de betrokkenheid? Het tovert in ieder geval een blijvende glimlach op het gezicht van je klant. Oh nee, van je aandeelhouder.
Comments on this entry are closed.