Dave Kurlan heeft op zijn blog een post over sales recruitment. Daarin geeft hij 10 tips hoe met werving & selectie van sales om te gaan. Op zich een leuk rijtje. Veel tips overigens vertellen met name dat je Dave zijn organisatie moet inhuren om echt succesvol te zijn…..
Maar er staan 2 tips in die heel erg belangrijk zijn en die ik volledig onderschrijf.
Tip 1: Je zult altijd moeten recruiten. En niet alleen op het moment dat je een vacature hebt. Dan ben je eerder geneigd een sales aan te nemen die ‘redelijk voldoet’ in plaats van te wachten tot de ideale kandidaat zich aandient.
Tip 9: In het finale gesprek dien je de job opportunity te verkopen aan de kandidaat!
Tip 1 is belangrijk omdat het hier al vaak fout gaat. Bedrijven die zelf werven (en dus niet uitbesteden) zouden het hele jaar door bezig moeten zijn met het spotten van talent. Dat geldt overigens niet alleen voor sales personeel.
Zo voorkom je dat je pas start op het moment dat er een concrete vacature is. Omwille van de tijdsdruk (geen verkoper in huis = geen omzet) worden de kwalificaties dan vaak ‘opgerekt’.
Bedrijven die de werving laten doen door een bureau lopen hier overigens ook tegenaan. Een bureau is weliswaar het hele jaar bezig met talent spotten. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook een goede match ‘op de plank hebben liggen’ voor die specifieke vacature. Daar geldt dus eigenlijk hetzelfde.
Tip 9 is belangrijk, zeker in deze tijd. De markt voor sales op zoek naar een nieuwe job is geweldig. Het kan weer niet op. Kandidaten hebben de jobs letterlijk voor het uitkiezen. Salarissen reiken weer tot in de hemel. Heb je dus eenmaal de ideale kandidaat gevonden, ga er dan ook echt voor!
Je zult dan als bedrijf de job moeten ‘verkopen’ aan de kandidaat. Tenminste, als je ‘m echt wil hebben. Ik zie nog teveel bedrijven die keer op keer een ideale kandidaat laten lopen door hun eigen laksheid, arrogantie of gewoon door knulligheid.
Geef de kandidaat die je echt wilt hebben het gevoel dat je er volledig voor wilt gaan. Dat hij/zij meer dan welkom is. Dat je die kandidaat gaat binnenhalen, ongeacht wat daarvoor moet gebeuren.
Sales mensen hebben een bovengemiddeld ego. Ze zijn dus extra gevoelig voor situaties waarin ze echt ‘gewild’ zijn. Maak daar gebruik van als je de ideale kandidaat hebt gevonden!
Comments on this entry are closed.