Er wordt wel gezegd dat sales het beroep is dat het dichtst bij zelfstandig ondernemerschap ligt. In veel profielen voor sales functies zie je ook als karakter omschrijving ‘ondernemerschap’ terugkomen.
Is dat eigenlijk zo? Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen. En is een commerciële achtergrond een ideale basis voor ondernemerschap?
Als overeenkomsten zie ik:
 – Zowel een ondernemer als een sales runnen hun eigen ‘winkeltje’.
 – Bij beiden draait het om klanten en omzet.
 – Beide zullen zowel de korte als de lange termijn in het oog moeten houden om te ‘overleven’.
 – Beide zijn qua inkomen (deels) afhankelijk van de omzet.
 – Zowel ondernemen als verkopen moet je ‘in het bloed zitten’.
 – Beide dienen vaak een veel creativiteit in te zetten om te bereiken wat ze willen.
 – Zonder omzet/klanten geen job of bedrijf. (lees: ontslag of faillissement)
 – Beide hebben veelal een hang naar ‘vrijheid’
Als verschillen wil ik noemen:
 – Het spectrum van een ondernemer is veel breder.
 – Zo ook de focus.
 – Als ondernemer ben je eindverantwoordelijk voor alles.
 – Een sales heeft een salaris, een ondernemer leeft van de winst.
Als je de vele overeenkomsten ziet zou je denken dat veel ondernemers een sales achtergrond zouden moeten hebben. Het tegendeel is waar. De meeste ondernemers hebben helemaal geen sales verleden. Je komt juist een zeer uiteenlopend scala aan achtergronden tegen.
Wel zie je veel (startende) ondernemers worstelen met de commercie. Hoe goed zou het dan wel niet gaan met de economie als meer sales ondernemer worden? Of is dat te kort door de bocht?
Ik spreek nog wel eens sales die bewust niet kiezen voor het ondernemerschap omdat ze zekerheid van het salaris en de leasebak wel zo prettig vinden. En een goede sales kan bakken met geld verdienen. Terwijl veel ondernemers (zo niet de meeste) het met een modaal inkomen moeten doen.
Misschien heb je voor ondernemerschap ook wel iets nodig als de ongebreidelde drang naar ‘vrijheid’ en de wens om echt alles zelf te kunnen bepalen. De wens om zaken te kunnen creëren, zelfs als daar risico en onzekerheid tegenover staan.
Ik heb geen pasklaar antwoord maar het is wel iets dat me bezig houdt.
Ons opleidingsconcept voor startende ondernemers is gebaseerd op een filosofie die uit drie elementen bestaat:
1. Ondernemen is Verkopen
Als je jezelf of je product/dienst niet kan (laten) verkopen, dan kan je in onze opvatting niet ondernemen.
2. Ondernmen is meer dan een goed idee
Als je goed kan verkopen, is dat geen garantie voor succesvol ondernmeerschap. Er komt bij ondernemen meer kijken en dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien
3. Ondernemen is netwerken
Een netwerk van mede-ondernemers, klanten, branche-organisaties is noodzakelijk om te kunnen (blijven) ondernemen.
Dus, ik denk dat je wel moet kunnen verkopen als je gaat ondernemen.
Nog een opmerking wat betreft de inkomsten: als je goed in je vak bent en je jezelf bijvoorbeeld als ZZP-er verhuurt, hoef je echt niet zo een hoog uurtarief te hebben om een zeer riant salaris te hebben.
Ik denk daarnaast dat er markt is voor goede verkopers die voor technisch begaafde mensen met niet zo goed ontwikkelde commerciele vaardigheden, die een goed product hebben ontwikkeld, dat product aan de man weten te brengen.
mvgr,
Cube BV
Jaap Schuddeboom
Comments on this entry are closed.